onsdag, januar 11, 2006

NEI TIL FOLKEAVSTEMING – BYBANEN SKAL BYGGES NÅ!




I det siste har man i avisene kunnet lese flere leserinnlegg og to annonser som oppfordrer til å skrive under et opprop for en folkeavstemning om bygging av bybanen. I den siste annonsen som man kan lese i Bergens Tidende står det at bybanen Bergen-Nesttun vil koste 3 milliarder i bompenger. Dersom dette stemmer, innebærer det at bybanen på denne strekninge vil koste adskillig mer enn disse tre milliardene, noe som er fullstendig feil, noe man kan tro er tatt ut av løse luften, sett i lys av at staten vil gå inn med en del overføringer i denne forbindelse som man leser Bergensprogrammet. Samtidig skriver Magnhild Almelid fra den samme aksjongruppen, Bergen Byavis nr. 1 2006, at bybanen Bergen-Nesttun vil koste 1,6 milliarder til Nestun, noe som er faktisk er rett. Så da må jo denne aksjongruppen bestemme seg, om det vil koste 1.6 milliarder eller 3 milliarder. At de vingler slik viser jo at de er temmelig useriøse.

Det rette i denne forbindelse er at hele Bergensprogrammet (veg / bybane / buss) vil bli finansiert delvis av bompengefinansiering som utgjør 2.7 milliarder i perioden 2002-2012, og resten av statlige, fylkeskommunale og kommunale overføringer til en total på 5,7 milliarder.

Det virker som denne aksjonsgruppen for en folkeavsteming, er paniske, skifter argumentasjon hele tiden og lyger for å nå sine mål, i beste Frp stil, og kommer med dommedagsprofetier. Og på toppen av det hele står det i annonsen: ”NB Bør ikke Helse Bergen prioriteres?”. Hva har Helse Bergen med denne saken å gjøre?; Ingenting. Saken er at helsebudsjettene, settes ikke opp mot samferdselsbudsjettene, da bybanen skal bygges av Bergen kommune, mens budsjettene til Helse Bergen, går over statlige budsjetter. Helse Bergen vil ikke få mere midler om bybanen ikke bygges. Derimot vil vi få en dårligere helse med luftveisproblemer og det som værre er som kols, astma ol., pga. økning av forurensningsproblemene vi allerede sliter med.

Videre finnes en rekke andre argumentene for bybane, som er vel så viktige som helseproblemer. De viktigste argumente etter mitt syn er:
Bybanen holder en høyere gjennomsnittsfart enn bussen, er forrurensningsfri, nærmest lydløs, mindre vibrasjoner under kjøring (slik at du kan lese på bybanen), gir mindre klaustrofobi, kan holde mye høyere fart ved lite trafikk pga. egne traseer.
Dessuten, argumentene om at Bergen er for liten holder ikke mål da det finnes minst 10 byer i Europa som enten er omtrent like stor eller mindre enn Bergen som har bybane eller trikk. Byer som kan nevnes er: Grenoble, Orléans, Rouen, Gent, Graz, Potsdam, Basel , Bern, Montpellier og Santa Cruz de Tenerife (fra 2007). Så argumentet de ofte liker å bruke har ingen rotfeste i virkeligheten. Bybane kan man si er meget trendy i dagens Europa, flerere og flere byer vil anlegge bybaner de nærmeste årene. Når det gjelder kostnader ved denne bybanen, så er de noen som prøver å innbille befolkningen i Bergen, om at Metrobuss, er mye billigere, og mye bedre, bl.a. disse annonsene som nevnt innledningsvis. Sannheten er at man her også må bygge egne traseer, pga. vegtrafikklovgivingen. Og da er man nesten like langt, da kostnadene bare er 10 % under hva en bybane ligger på, og en trasee for bybane, er en mye mer varig trasee enn en trasee for Metrobuss.

På grunnlag av argumentene over, oppfordrer jeg alle i Bergen, til å innse, at bybanen er fremtiden for Bergen, og derfor bør de som vurderer å skrive under på dette tvilsomme opprope, la det heller være, for det som er sikkert. Denne aksjonen for folkeavstemning er et skalkeskjul mot bybane, ikke for demokratiet. At dette er best for demokratiet er kun vikarierende argumenter.

1 kommentar:

  1. Fenomenet bybanen er et vannvittig prosjekt. Hvordan i rakkern er det mulig å vedta å bygge bybane, hva med trafikken til flesland, og hva med arbeidsplassene på kokstad og sandli. Regner med at det er venstreradikale apekatter i ap som står bak dette tusse vedtaket.

    SvarSlett