onsdag, januar 25, 2006

Hvordan ser Loddefjord egentlig ut?

Enkelte tror at Loddefjord er bare høyblokker, ansfaltjungel, sosiale problemer og boss, men Loddefjord er en av de grønneste og vakreste bydeler i Bergen, dersom man beveger seg litt utenfor Vestkanten. Derfor har jeg er en kort billedkavalkade:







6 kommentarer:

  1. Fikk mitt første kjennskap til Loddefjord gjennom den gode Gunnar Staalesens roman "Din til døden" fra 79. Den har nok bidratt til å sementere manges inntrykk av Loddefjord som en kald og brutal drabantby. Samtidig har nok boka også gjort stedet viden kjent; og er det ikke et utrykk som sier at det er bedre med dårlig pr enn ingen pr? På disse bildene er derimot bare idyll.
    Utrolig at man ikke tenkte baneløsninger som i Oslo når man planla drabantbyene utenfor Bergen.
    Problemet i dag er vel at bergenserene har vent seg til denne begrederligheten dagens trafikksituasjon er og aksepterer det som normaltilstand. Har inntrykk av at alle som har bodd eller oppholdt seg i en by med et skikkelig kollektivsystem gremmes når de blir konfrontert med framkommeligheten i Bergen!

    SvarSlett
  2. Det stemmer det at Gunnar Staalesen skriver om Loddefjord i en av sine bøker, jeg diskuterte det for en stund siden med min kone. Men jeg husket ikke hvilken det var, da jeg har lest en 8-10 stykker Varg Veum bøker. Når deg gjelder bybane, er jeg helt enig, i at de som har bodd eller oppholdt seg i andre byer med et fult utbygd banesystem gremmes. Jeg har bodd både i Oslo og i Madrid, og har vært i både Paris, Barcelona, og London. Madrid hadde i 1996 100 km med metro, i dag er det utvidet med 50 %, uten noe særlig diskusjon. Spanjoler gidder ikke ha høringer om noe man i utgangspunktet er enig i, ikke ellers heller. Folkeavstemning om å bygge bybane, må bli sett på som surrealistisk av spansjoler. Hvorfor ha folkeavstemning om noe som kommer alle til gode?

    Etter at bybanen er vedtatt i Stortnget kommer jeg til å skrive et leserinnlegg som tar til orde for en rask utbygging av bybane, og at det må komme bybane til alle bydeler innen 2012. Det fult mulig teknisk, dersom man hopper over disse idiotiske høringene. Når man stemmer på et parti stemmer man på en "pakkeløsning", kommer partiet ditt med for mange "korni"løsninger og vedtak, da får man finne seg et annet parti, lar være å stemme eller akseptere det som det er. At folket skal få si sitt i enkelt saker jeg ikke tilhenger av. Det er muligens demokratisk, men lite hensiktsmessig, da det trekker alle prosjekter så langt ut i tid at det "ligner ikke grisen", se på bybanen? Den skulle vært bygd for lenge siden.

    SvarSlett
  3. Helt klart bybanen burde vært bygget for lenge siden, ironisk nok kan man høre motstandere som bruker også dette som argument for å ikke bygge den nå!
    Et stort linjenett vil gi betraktelig lavere driftskostnader pga. stordriftsfordeler. Jeg tror disse folkene som er mot bane vil nekte å forstå at dette er kostnader pr. kilometer bane og heller vil vri det til at banen blir enda dyrere når den blir lenger og folk blir ytterligere utbyttet og flådd.
    Motstanden mot bybanen begynner å fortone seg på mange måter som en moderne variant av middelaldersk folketro, hvor myter og sagn blir til sannhet og alle forsøk på å forklare årsak og sammenheng ved hjelp av logisk fornuft preller av som vannet på gåsa.
    En romantisert forestilling er jo gjerne forestillingen "folket mot makta" og mange hiver seg nok på denne uten å egentlig gidde å høre på hva makta ønsker å formidle...
    "Makta har alltid feil fordi den er makta."

    SvarSlett
  4. T2
    "Motstanden mot bybanen begynner å fortone seg på mange måter som en moderne variant av middelaldersk folketro, hvor myter og sagn blir til sannhet og alle forsøk på å forklare årsak og sammenheng ved hjelp av logisk fornuft preller av som vannet på gåsa.
    En romantisert forestilling er jo gjerne forestillingen "folket mot makta" og mange hiver seg nok på denne uten å egentlig gidde å høre på hva makta ønsker å formidle...
    "Makta har alltid feil fordi den er makta."

    Veldig godt sagt, jeg er fullstendig enig. Folk tror jo at det er mye billigere med metrobuss enn bybane, fordi de tror for det første at en metrobuss også kan kjøre på det vanlige vei nettet og at det å bygge en trasee koster jo ikke så mye. Men de glemmer at 90 % av kostnadene med en bybane har med traseen å gjøre. At det å bygge bybane er dyrt er jo ikke så rart, da man kan spørre seg; når bygget man en sammenhengende veg hele vegen fra sentrum til Nesttun? Jeg tror aldri at dette noen gang har blitt gjort, all vegutbygging har foregått trinnvis.
    Dessuten er det iflg. leserinnlegg mange som ikke innser at metrobusser er for lange for det vanlige vegnettet i følge gjeldende lovgiving. Men jeg tror vi kan glede oss til at når første byggetrinn sentrum-Nesttun er ferdig, vil det bli et folkekrav at bybane MÅ komme til alle bydeler NÅ, og FRP vil snu tvert om, å være for bybane.

    SvarSlett
  5. "Norge flyter over av oljekroner!" "Selvfølgelig har vi råd til å bygge bybane!"
    Skal være en fornøyelse å høre Sortevik si dette i Valg 11 og 13!
    Som du sier; det er ikke helt usannsynlig. Gleder meg!

    SvarSlett
  6. Frp skifter mening etter det som kan kapre stemmer. Såvidt jeg husker var de ikke helt imot ibegynnelsen. Men med en gang, de så at det var litt motstand, da skiftet de standpunkt. Typisk FRP!

    SvarSlett