mandag, januar 23, 2006

Iran er med!




Bergen Tidende skriver på lederplass på fredag følgende oppsiktsvekkende nyhet:

Det kan bli aktuelt å redusere oljeeksporten og dermed landetrs innetekter, advarer regimet i Teheran. Også Iran truer nå Iran med sanksjoner.

Dette var ikke dårlige nyheter for oss, for da slipper vi å tenke på å boykotte Iran i det hele tatt, hvis noen av de som tenker på det skulle få gjennomslag for et slikt syn, fordi iranerne ordner opp i det selv. Ingenting er jo bedre enn det.


Men når vi første er i gang med temaet i Iran, så ble følgende resolusjon vedtatt på årsmøte i Loddefjord Arbeiderlag:

Loddefjord Arbeiderlag vil oppfordre norske myndigheter til å støtte opposisjonen til regimet i Iran, og Loddefjord Arbeiderlag sier nei til boykott av Iran, fordi vi mener dette fremmer ikke forandringer i de politiske forholdene i landet, heller tvert imot. Dialog er det beste middelet for å få en forandring, men selvfølgelig ikke noen garanti.

6 kommentarer:

  1. Og du konkluderer med akkurat det samme som jeg føler om Israel. Men såvidt jeg har forstått er du for boikott av israel, Mathias. Er ikke det rett og slett hyklersk?

    SvarSlett
  2. Det er mulig at det er slik, men jeg tror jeg har adskillig bedre grunner til å mene det jeg mener enn det du har. Vi har prøvd boikott av Iran en periode på begynnelsen av 1980-tallet, jfr. Lov om økonomiske sanksjoner av Iran, uten det har hjulpet noe særlig. Dessuten har amerikanerne så og si boikottet Iran fra 1981 og frem til i dag. Det har ikke hjulpet. Nå, er tiden kommet for å støtte opposisjonen, samtidig som vi er i dialog med iransek myndigheter. Når det gjelder Israel, har vi prøvd med dialog i 50 år, uten at det har hjulpet, kanskje man nå bør prøve boikott, men det er som sagt ikke stuerent fordi 1/3 av Representantenes hus i USA er enten jøder eller av jødisk avstamning, derfor forsvarer USA med hud og hår jødiske interesser, og Norge må bare følge med. Ikke dermed sagt at jeg har noe aversjon for jøder, tvert imot. Din trofaste sympati for Israel bygger mer på religion enn pragmatisme. Det er greit at Israel har driver med selvforsvar, men jeg følger de gjør adskillig mer enn det. Hadde Israel oppført seg litt mer sivilisert, hadde man ikke hatt de konfliktene. Men jeg skjønner ikke hvorfor kristne i Norge støtter Israel, som både drepte Jesus, ikke aksepterer at Jesus var Jesus, ikke aksepterer det Nye Testamentet osv. , noe som er grunnene til bl.a. den tidligere "jødeparagrafen" i den norske grunnloven. Kan du si meg hvorfor kristne sett i lys av dette støtter Israel?

    SvarSlett
  3. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne å svare deg.Her er det mye å ta fatt i.Du sier; "jeg tror jeg har adskillig bedre grunner til å mene det jeg mener enn det du har" - da antar jeg nok at du selv tar veldig feil. Men du er ihvertfall ærlig.

    Hvordan kan du si at det ikke har hjulpet med dialog?Israel har nettopp foretatt et smertefullt steg med rivningen av de mange jødiske husene på vestbredden, mens palestinerne ikke har gjort noe som helst for å bedre situasjonen og fremme veikartet for fred. Du trekker frem at 1/3 av Representantenes hus i USA er enten jøder eller av jødisk avstamning. Ja mange i høye stillinger er jøder der borte.USA er som kjent det landet med mest jøder utenom Israel.Men tro ikke av den grunn at USA er så mye mer Israel-vennlig enn de er palestiner-vennlig. De har solgt våpen til begge sider, og selv om de gir mer penger i støtte til Israel, så gir de rikelig i støtte til palestinerne også.

    Når det gjelder denne boikotten SV snakker så varmt om, vil den uansett ikke hjelpe på noen ting. La oss se hvilken effekt den vil få:

    - den vil gi et ensidig bilde av konflikten

    - den vil ikke fremme fred mellom de to landene, snarere tvert imot vil den fyre opp under jødehat og hat mot Israel

    -Den vil ikke ramme de som styrer, men de fattigste i Israel, hvorav mange ironisk nok er palestinere.


    Jeg ser at du har en fordom om meg allerede, nemlig at jeg sympatiserer med Israel, pga min kristne tro. Og det stemmer jo med tanke på at det skal være viktig for en kristen å tro på sannheten. Og når sannheten blir portrettert feil, som den ofte har blitt om Israel- da må noen si ifra.Jeg vet ikke hva du tror om meg, men jeg mener det er viktig å la Israel få vite det, hver gang de gjør noe som vi mener er galt. Men å boikotte dem hjelper ingenting. Så mye som de har gjort for fred, og så lite palestinerne har gjort for den, stiller jeg meg veldig undrende til hvorfor vi skulle boikottet Israel.

    Når det gjelder hvorfor kristne skal støtte Israel; mange kristne støtter ikke Israel. Hadde de holdt seg oppdatert på mer enn det som er mainstream av nyheter, hadde de funnet ut at Israel har mange positive ting med seg også. Men ja det stemmer også at en del kristne støtter Israel, som f.eks frimenighetene.

    Jesus var jo jøde selv.Dessuten visste de ikke bedre da de ville henge han. Dette gjaldt imidlertid majoriteten av rabbiene, men det var også veldig mange av dem som ikke ville dette i det hele tatt.

    At de ikke aksepterer at han var kristus mener du. Nei det gjør de jo ikke, men skal man gi et feil bilde av Israel av den grunn? Ja forøvrig kan det jo legges til at det er mange kulturer og religioner i Isael. Ikke bare jøder som bor der.Skal vi mislike jødene fordi de nekter for vår sannhet? Det blir jo feil

    Det var ingenting kristent i å ha "jødeparagrafen" i den norske grunnloven. Det er skammelig å tenke på at vi noengang har hatt den.

    Anbefaler deg å lese "Uminnelige tider" av Joan Peters, "Mediekampen om Israel" av Odd Sverre Hove, og sist men ikke minst, at du tar deg litt tid til å lese på denne nettsiden her: http://www.miff.no

    SvarSlett
  4. Men det er da merkelig at dette blir en debatt om Israel, da denne tråden handler om Iran, et land som aldri har hatt særlig mye til overs for Israel, hverken under sjaen eller under det nåværende regime. Jeg tror det er mest fornuftig å ikke sette disse to spørsmålene opp mot hverandre. Jeg er klar over at en forbruker boikott av Israel ikke vil hjelpe, men jeg vil ikke bidra til å betale på muren i Israel ved å kjøpe israelske produkter, og det er nettopp muren jeg antar er SVs motivasjon for denne boikotten, og tilfeldighetene at de er i regjering akkurat nå. Jeg personlig har aldri vurdert SV noen gang, da jeg annser SV for å være litt naivistisk, men jeg mener allikevel at de har noen gode saker. Argumentet om at en boikott går utover fattige israelere er nok rett, men ikke særlig relevant, da enhver boikott vil gjøre. Når det gjelder Iran, er jeg sikker på at det ikke hjelper, da det er prøvd før. Man kan si at jeg har litt personlig interesse i at Norge ikke boikotter Iran. Da vil det bli vanskeligere for min svigermor å komme til Norge, og det vil bli vanskeligere for meg og min kone å reise til Iran.

    SvarSlett
  5. Ja skal vi snakke om Iran, vil ikke jeg boikotte dem heller. Selv om jeg mener at vi på en eller annen måte må la dem få vite at vi ikke tolererer slike hatske utspill som Ahmadinejad har kommet med.

    SvarSlett
  6. Denne atomdebatten kaller jeg spill for galleriet. Det som opptar meg mer er demokrati og menneskerettigheter i Iran, og der bør Norge gå sterkt inn å støtte opposisjonen, og samtidig ha dialog. Min drøm er selvsagt at jeg og min kone kan besøke et demokratisk Iran, og ikke et diktaturisk Iran.

    SvarSlett