mandag, januar 02, 2006

Avskaffelse av TV-lisensen hos NRK



I Norge i dag betaler man ca. Kr. 2000 pr år for å ha TV, noe som er en absurditet. Dette er absurd av følgende grunner:

1. NRK sies å være en reklamefri kanal, men allikevel, når man ser på tekst-tv, er det like mye reklame som på TV2-tekst tv, det samme gjelder internett. Dessuten, når man har OL, VM, EM osv. på NRK, så før programmet starter; sier en stemme:”Dette programmet sponses av Adidadas, DnBnor" eller hva som helst. Dette er like mye reklame, som reklamesnuttene på TV2.

2. Selve innkrevingen av lisensen, krever sitt apparat. Slik at det egentlig nesten går vinningen opp i spinningen, og en opphevelse av tv-lisensen, ville bare koste staten noen få milliarder ekstra, som er vel andvendte penger, når hele lisensen bare irreter folk noe voldsomt. Har aldri hørt om noen som er for NRK-lisens. Dessuten kunne man jo vurdere reklamefinansiering i NRK, slik at staten slipper denn utgiften på 2 milliarder. Et annet moment, er jo at folk som ikke har så god råd, faktisk ofte ikke har råd til å betale. Derfor mener jeg at Loddefjord Arbeiderlag skal gå inn for full opphevelse av NRK-lisensen. Sekundært gå inn for at bare f.eks. bare de hustander som har en brutto årsinnekt over 400 000 kroner skal betale lisens, men da til gjengjeld kroner 4000 pr. år. På denne måten, slipper enslige og gifte /samboende med dårlige jobber eller studenter denne utgiften.

2 kommentarer:

  1. Men er det ikke verdt det, siden de ikke har reklamepauser da? De burde riktignok stramme inn enda mer siden de faktisk har LITT reklame, men det er jo herlig iforhold til alle de andre ørten kanalene med kjempemasse reklame?

    SvarSlett
  2. Poenget er ikke hvor mye andre kanaler har av reklame, men det faktum at i statuttene til NRK skal det være en reklamefri kanal, allikevel, ser ledelsen i NRK "igjennom fingrene" på dette, eller muligens er det Stortinget som gjør det, og tillater noe reklame. Derfor bør NRK ta steget fult ut å bli statlig fult ut reklamefinansiert tv-kanal. Det er ikke noen motsetning mellom reklamefinansiert og statlig. Begge de spanske statlige kanalene var i mange år reklamefinansiert, men meg bekjent, så ble de visst privatisert av Aznar.

    Videre er poenget, at det er en voldsom irritasjon at man må betale denne lisensen, som jeg kaller en absurditet. Jeg har mange med meg når det gjelder dette. Dersom du er for denne lisensen, er du den første jeg har hørt er for en slik absurditet.

    For meg gjør det ingenting med reklamepause, når skal jeg ellers få tid til å pisse eller ta meg en matbit.

    SvarSlett