torsdag, januar 05, 2006

Medlem i statskirken? Ikke det! Neivel.















I debatten om å skille Stat og Kirke, har det kommet frem at man kan være medlem i Statskirken selv om man ikke er døpt, eller til og med tilhører et annet trossamfunn. Og undertegnede er ikke døpt, da mine foreldre var ateister. Men allikevel skjekket jeg det ved å sende en mail til Loddefjord Menighetsråd på følgende mailadresse loddefjord.menighet@bkf.no . Til svar derfra fikk jeg følgende:

Hei!Du står ganske riktig oppført i medlemsregisteret vårt. Det er sannsynligvis fordi en av foreldrene dine, eller begge to, er medlemmer. Da blir barnet automatisk ført inn i registeret. Vi skal se til at du blir strøket av listen. Det tar litt tid å innrapportere og få svar tilbake om at strykingen er utført, men vi skal forsøke å sende deg en melding når det er klart.


Så selv om du ikke er døpt, kan du faktisk være medlem dersom en av dine foreldre er eller var medlemmer av Statskirken. Så jeg oppfordrer alle som tror at de ikke er medlem, og heller ikke ønsker å være det, å sende en mail til det lokale menighetsråd, eller til Loddefjord Menighet dersom du bor i Loddefjord, på ovennevnte mailadresse.

Redaktøren

1 kommentar:

  1. Alle som er født i Norge blir automatisk medlem i statskirka ifølg KRL læreren min. Foreldrene får passe på å melde barna sine ut.

    Der kom jeg på noe - jeg må få meldt meg ut....

    (Hvis det KRL-læreren min sa er et faktum, da.)

    SvarSlett