onsdag, januar 11, 2006

Bybanemotstanden!


Man leser stadig om en eller annen bybanemotstander som kommer på trykk i avisen. Hovedargumentasjonen til de fleste er at det er "vi bilister som må betale regningen". Hadde det ikke vært en ide å snu på mynten. Hva om bybanetilhengerne (eller noen av de) hadde argumentert for at det er “vi busspassasjerer” som har måtte betale for alle de vegutbyggininger som er blitt gjennomført de siste tredve årene? Og trenger vi egentlig Ringveg-Vest? Hadde det ikke vært bedre å bygge en bybane fra Flesland til Loddefjord og videre til Bergen Sentrum med en gang? Ingen bybanetilhengere har til nå kommet med slike argumenter, grunnen til dette er at vi innser noe som bybanemotstanderne ikke innser:
1. Vi trenger både veger og en bybane
2. Bybanen Sentrum-Flesland vil garantert bli første steg i utbyggingen av et fullstendig bybanenett, fra Flesland til Åsane, til Fyllingsdalen, til Loddefjord, til Sotra osv.
3. Bergens programmet slår fast at ingen bybane; ingen Ringveg-Vest.
4. Staten vil betale en stor del av investeringene, som vi ikke kan bruke på veger i stedet.
5. Erfaringene fra Tyskland og Frankrike i byer på Bergens størrelse er at kollektivtrafikken øker med mellom 50 % og 70 % som følge av anleggelse av bybane.
6. Bybanen er miljøvennlig.
7. At Bergen er for liten, holder ikke mål, det finnes flere byer på Bergens størrelse som enten har eller kommer til å anlegge bybane i nærmeste fremtid; Strasbourg, Montepelier, Santa Cruz de Tenerife etc.

Så kjære bybanemotstander! Sett dere bedre inn i hva bybane er og hva bybaneproblematikken er, før dere sender inn leserinnlegg. Ikke bare kjenn på lommeboken, for alle offentlige prosjekter, enten det er veger eller bybane, sykhus eller flyplasser etc. vil koste hver enkelt av oss, til slutt uansett.

Og ikke nok med det; dersom bybanen ikke bygges nå! vil vi forsette å diskutere bybane helt til en bybane, en gang i fremtiden står ferdig fullt utbygd i 2017 eller 2071.

Anleggelse av bybane eller lignende skinnegående trafikk har man diskutert, seriøst i hvert fall, helt siden trikken ble nedlagt i 1965!! Og det vil vi forsatte med dersom vi ikke snart får denne saken ut av verden ved å anlegge en bybane, for all erfaring fra andre byer, tilsier at når den står ferdig, er det ingen som protestere mer!! Bybanen vil komme uansett; venter vi, blir den enda dyrere! Vi har ikke råd til å la være!!

Mathias Reither
Styremedlem Loddefjord Arbeiderlag
(dette innlegget sto på trykk i BA i sommer)

2 kommentarer:

  1. Så få mennesker som vi er er det ikke noe behov for bybane. Man burde heller gjøre busstilbudet enda bedre inkludert å gjøre det så miljøvennlig som mulig.Det er VESENTLIG billigere og virker for meg mye mer fornuftig.

    SvarSlett
  2. Jeg er ikke enig i at Bergen har for få mennesker, problemet er i tilfelle at vi bor for spredt, derfor burde man jo ha presset alle innenfor Bergensdalen for lenge siden. Videre finnes flere byer i Europa på Bergens størrelse, som har bybane eller trikk, eller planlegger dette ferdigstilt i de nærmeste årene. Byer som kan nevnes er Montepellier, Strasbourg, Santa Cruz de Tenerife, og flere byer i Tyskland. Kostnaden ved en bybane er ikke så stor som man tror. Regner man en avskrivingstid på banen på 20 år, vil dete koste hver innbygger i Bergen noe slikt som 89 øre dagen, dersom prislappen blir 1.5 milliarder, øker man avskrivingen til 50 år blir prisen pr. dag, pr. innbygger 35 ør, og da har jeg ikke regner med statlige overføringer, billettinntekter, reklameinntekter, eller renter. Men det gir jo et bilde av at det ville bli så dyrt som Frp vil fremstille det som. Bybane bygger man ikke for de neste 10 år, ikke neste 20 år; nei for de neste 50 år minst. Så annleggelse av en bybane kan sammenlignes med f.eks. annleggelse av Flesland Flyplass eller av Bergensbanen Oslo-Bergen, som klart har vært en fordel for Bergen, og har vært en god langtidsinvestering for Norge og Bergen. Faktisk mente myndighetene i en periode etter krigen, at det var ikke nødvendig med flyplass i Bergen, man fikk nøye seg med Sola. Da hadde Bergen neppe vært Norges nest største by, hvis man hadde gjort dette. På samme måte mener jeg bybanen vil få stor betydning for fremtidens Bergen. Men ikke nok med det; Bergen er allerede i ferd med å kveles av eksos, stå på Danmarksplass en ettermiddag, du vil nesten kveles av eksosen. Det finnes kun et motargument mot bybanen, og det er penger, men man må huske at staten vil betale sin del av "kaken", muligens mer med en ny regjering, enn det Bergensprogrammet tilsier.
    Så tenker man i langtidsperspektiv, er man for bybane, tenker man kortsiktig har man grunn til å være i mot.

    SvarSlett