lørdag, januar 07, 2006

Hvordan lage den perfekte pulverkaffe!


Ofte kan man lure på hvordan man lager den mest smakfulle pulverkaffe med melk. Spørsmålet er om skal man ta melken oppi først eller skal man skal melken oppi sist. Den tradisjonelle metoden er å ta melken oppi sist, men hvis kaffen da blir kald, da smaker det jo ikke så godt, gjør det vel? Jeg vil bestem si nei til dette. Derfor har jeg etter lang erfaring funnet ut at det beste er å første putte melken oppi, så litt sukker, deretter to teskjeer pulverkaffe, så rører du rundt slik at det bli en brun-hvit saus. Deretter varmer man opp vann, helst vannkoker. Så heller man vannet oppi, og har man den rette kaffetypen, som under alle omstendigheter er Néscafe Expresso i slike sorte glass, får man en nesten italiensk capuccino kaffe eller fransk cafe au lait, og uten å bruke ekspressomaskin og/eller melkestimer. For når man heller melken og kaffepulveret oppi først, så varmes melken automatisk opp av det varme vannet. Også ”volilá un café par toi".

7 kommentarer:

  1. Eller gjør det enkelt og drikk den svart.

    SvarSlett
  2. *ler* det Trond sa =P

    SvarSlett
  3. Hei Mathias.

    Jeg drikker min kaffe svart.

    Jeg har skrevet et innlegg på Blåblogg om Israel boikott.

    Softtag

    SvarSlett
  4. Poenget er ikke å drikke kaffen svart, men hvordan håndtere melk og kaffe sammen når man bruker pulverkaffe. Mulig jeg har litt middelhavssmak når det gjelder kaffe. Det er klart når man har dårlig tid, er på jobb osv. så drikker man kaffen svart, det er mest prakgtisk. Men når man en lørdag eller søndag, skal kose seg med litt kaffe og dagens avis, er dette oppskriften på en optimale kaffe, dersom du ikke har råd til en eksklusiv ekspressomaskin med stimer. På denne måten få man "student cappuccino"!

    SvarSlett
  5. Nå er du ganske ung da. Jeg tror ikke jeg drakk ikke kaffe når jeg var 16 år. De fleste begynner å drikke kaffe når de har pasert de 20 antar jeg. Men du har helt rett; det letteste er å hverken drikke kaffe eller te, da begge deler inneholder forskjellige syrer som kan gi mageproblemer dersom man har et altfor høyt konsum, samt at man slipper bekymringer.

    SvarSlett
  6. Nå vet jeg hva Arbeiderpartiet står for! Gode metoder for å lage god pulverkaffe!!!! :D:D:D

    SvarSlett
  7. Dette har ikke noe med politikk å gjøre. Dette er et upolitisk innlegg, og har ikke noe med AP å gjøre.

    SvarSlett