mandag, januar 30, 2006

Halloween = Amerikansk kulturimperialisme



Det er greit nok at nå er det januar eller februar, og at det er lenge til Halloween. Til tross for dette kan jeg ikke fatte hvorfor man i Norge plutselig skal begynne å feire Halloween, da det er ingen norsk tradisjon, men et rent kommersiellt påfunn iscenesatt av forretningsstanden for å tjene penger og som ikke kan karakteriseres mer enn et uttrykk for amerikansk kulturimperialisme. Til tross for dette bidrar norsk skole til denne amerikanske kulturimperialisme og støtter opp om kulturindustrien og kommersialiseringen ved at ved skoler har Halloween-feiringer, snakker om Halloween, har Halloween-symboler på ukeplaner osv., som om vi ikke har nok amerikansk kulturimperialisme i det norske samfunn. I tilegg bidrar media sterkt til dette. Dette må det bli slutt på til høsten 2006. Vi kan ikke akseptere denne amerikanske kulturelle snikimperialisme av våre barn som Halloween repfresenterer.
I god tid før neste gang det er aktuelt med denne tullete feiring, bør politikerne ta affære, og få slutt på dette tullet.

5 kommentarer:

  1. Ja personlig skjønner jeg heller ikke hvorfor vi skal begynne å feire halloween i Norge men må nok rette deg;Det kommer opprinnelig ifra England.

    SvarSlett
  2. Jeg har vel ikke skrevet at det er opprinnelig fra USA, men at det kommet fra USA. Noe som ikke utelukker at det kan ha kommet fra England, så til USA, og deretter til Norge. Uansett er det fra USA at denne tradisjonen har blitt kjent internasjonalt.
    Poenget er at det ikke er noen norsk tradisjon og at det er kommersielt oppfunnet. Dessuten ser jeg jo ikke dette som en positiv tradisjon, da det fremmer kjøpepress når det gjelder utstyr og forventningene fra barn om at de skal få så mye snop osv. Det er ikke som Sant Valentin som vel er amerikanske eller engelsk, men som jeg må si er en positiv tradisjon, da man skal gi en gave til den man er glad i.

    SvarSlett
  3. Problemet er at det er et kommersielt påfunn, for å kunne selge mest mulig varer, desstuen har det ikke en norsk opprinnelse. Mine barn feier ikke Halloween, og vi vil holde igjen lengst mulig, men muligens er det bare å resignere på sikt, desverre. Derimot, går de julebukk. Det får holde en gang i året. Annet argument er at barn har ikke godt av så mye snop/godterier, dette får de altfor mye ellers i året.

    SvarSlett
  4. Hei...har jo måttet lese litt i denne bloggen..thihi..:)

    Jeg er enig med deg...Jeg tenkte heller ikke så mye over det i utgangsunktet ettersom jeg har små barn sol synes det er kjempegøy. Men det ER jo en kommersiell gigg, det kommer man ikke bort fra.
    Hjemme hos oss løste vi det ved å lage endel ting selv og heller bruke situasjoen til å lære barna om dette.

    Men det viktigste av alt, var at barna fikk INNPRENTET å være høfflige, og ikke noe KNEP når mennesker ikke er hjemme eller ikke har godterier.
    For DET er en uting det!!
    Jeg har snakket med voksne som ikke har barn (og selvfølgelig ikke følger med på Halloween for det er ingen norsk tradisjon!)som har følt seg direkte utrygge når store ungdommer har ringt på døra i store grupper og virket truende når de ikke har hatt godterier i huset.
    En dame jeg kjenner slukket alle lysene i huset og gikk å la seg fordi hun ble så redd. Hun sa at hun gruer seg til neste høst....!

    Så til alle oss med barn! Dette må isåfall være en koselig lek,ikke annet. Nettopp fordi det ikke er en norsk tradisjon. Mennesker må slippe å finne biler og ruter fulle av egg og div, eller føle seg utrygg...DET er lavmål...

    S

    SvarSlett