fredag, mars 10, 2006

Sark blir demokrati



Jeg tror har funnet drømmelandet mitt, da jeg aldri har vært veldig overbegeistret for bilkjøring og ikke har jeg "lappen" heller, for det finnes faktisk et land hvor bilkjøring er forbudt, og det er øystaten Sark i den engelske kanal. Denne opplysningen fant jeg i dag i en liten notis i BA hvor det står følgende:

"Etter å ha vært styrt av jordeiere i 500 år, blir den uavhengige staten Sark i Den engelske kanal et demokrati. Det bestemte de 600 innbyggerne i en folkeavstemning onsdag. Øyene utgjør Kanaløyene sammen med Jersey og Guernsey. De er underlagt den britiske krone, men er ikke en del av Storbritannia. Store Sark er 4,2 km2 og Lille Sark er 1 km2. De er forbundet med et eid. Øyene er kjent for sin dramatiske kystlinje.Sark, fransk Sercq, tilhører den britiske krone, som på 1500-tallet gav øyene i len til slekten de Carteret. Slekten har fremdeles lenet som har blitt styrt halvt føydalt av en Seigneur. Ingen inntektsskatt og biler er forbudt. "

At det fantes ikke-demokratiske stater i Vest-Europa visste jeg ikke, men uansett er det jo bra for de 600 innbyggerne at de blir et demokrati. Øyen Sark er den minste av Kanaløyene og muligens den minst kjente. Jersey som er adskillig større er godt kjent i Norge da man for en 5 til 10 år tilbake hadde en krimseriegående på enten på NRK eller TV2; politiinspektør Begerac. Jeg må jo innrømme at jeg får lyst til å reise dit, slike lilleputtstater fascinerer meg, sikkert bra badetempraturer om sommeren.

1 kommentar: