mandag, mars 06, 2006

NSB sysler fremdeles med flytogplaner - hva med å legge flytoget om Loddefjord?


NSB sysler fremdeles med planer om å bygge "flytog" fra Bergen sentrum til Flesland, noe som de fikk mye kritikk for av det politiske miljøet i Bergen, fordi dersom dette flytoget skal følge samme trasé som bybanen, vil den konkurrere med bybanen. For å unngå dette, og for løse vanskelighetene en bybane har med å konkurrere mot bussene fra Loddefjord til sentrum, så foreslår redaktøren at man legger en kommende flybanetrasé i rett linje omtrent fra Sentrum og vestover til Laksevåg, til Kjøkkelvik i Loddefjord, der kan den snu 90 grader for å sette kursen sydover mot Vestkanten, Varden, Søreide og til Flesland.












På denne måten kan man altså slå to "fluer" i et smekk. Flytog og et hurtiggående lokalbanesystem eller bybane. Man vil på den ene siden løse hurtige forflytninger mellom Loddefjord og sydlige Fana og til sentrum for lokalbefolkningen og hurtige forflytninger for flypasserer som skal inntil Bergen sentrum fra Flesland flyplass.

3 kommentarer:

  1. Intensjonen i redaktørens forslag er god, men jeg tror at det vil by på for store tekniske utfordringer å legge en linjeføring fra Bergen stasjon over Puddefjorden.
    Da er det nok mer realistisk for NSB å forlenge Kronstadbanen til Oasen og videre over Straume til Flesland. Dette bør man ta hensyn til når man nå bygger ringvei vest ( selv om jeg tror det motsatte vil skje!). Dertil kan man la en bybaneavgrening gå fra Oasen til Loddefjord og Sotra. Det vil ikke være så mange holdeplasser på strekningen så hastigheten vil være stor. Bybanetogene kan samkjøres innpå NSBs spor og derfor tror jeg den vil fint vil kunne konkurrere med trafikken over Nygård selv om linjetraseen er noe lenger.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i at det er mer realistisk å forlenge Kronstadbanen, da man har sporet inntakt helt til Minde, men dette vil jo konkurrere med bybanen, da trasé 2, Åsane-Loddefjord vil gå der iflg. planene til bybanekontoret. Når man snakker om tekniske utfordringer er jeg ikke helt enig, da jeg tenker meg at et flytog må gå mesteparten av veien i tunnel, noe som vil være enklere da man slipper ekpropiasjoner, særlig fra sentrum til Laksevåg og i Loddefjorddalen, ellers så vil et flytog i mitt forslag gå mye i ubebodde områder noe som vil være en stor besparelse både tidsmessig og økonomisk, da man slipper som sagt ekspropiasjoner. Andre fordeler med å legge banen i tunnel er at flytoget da kan holde mye høyere fart, kanskje opp mot 200 km /t. Skal man legge et flytog gjennom Bergensdalen /Fana, vil dette kreve mye høringer, utredninger og annen tidtrøyte, og det vil garantert ta kanskje 20 år få realisert, traseen jeg foreslår kan sikkert gjennomføres på halvparten av tiden eller mindre pga. minimal med høringer, mindre utredninger osv. , færre protester osv.

    SvarSlett
  3. Du som er baneentusiast Mathias; har du stemt på "Bergens Elektriske Sporvei" i ildsjelkåringen i BT?
    http://www.bt.no/ildsjel/
    Slå et slag for trikk over Nygårdshøyden!

    SvarSlett