onsdag, mars 08, 2006

Inflasjon i toppkarakterenen A og B på mastergradsnivå ved Universitetet i Oslo - bør man kanskje gå tilbake til tallkarakterer?

I dagens VG kan man lese at det har gått inflasjon i toppkarakterene A og B ved Universitetet i Oslo. Lederen for Studentparlamentet mener at det beste ville vær å fjerne karakterene på høyere nivå, dvs. på Mastergradsnivå (tilsvarende det gamle Hovedfaget). I prinsippet er redaktøren helt uenig i dette. Hvordan skal en ellers skille ut de veldige gode med de gode, og de ganske gode studentene. Problemet slik jeg ser det er innførselsen av det fullstendig idiotiske såkalte internasjonale systemet med bokstavkarakterer fra A til F, hvor E er siste stå karakter. Dette systemet er tydeligvis ikke bare forvirrende for studentene, men også for sensorene ved landets universiteteter og høyskoler. Da jeg tok mitt siste grunnfag ved Høgskolen i Oslo, opplevde jeg å få å få de 10 første vekttalene med tallkarakter, og de 10 siste vekttallene eller 30 studiepoengene med bokstavkarakter, hvor jeg fikk henholdsvis 2,5 og C. Problemet med f.eks. C er at det kan være alt fra nettopp 2,5 til ca. 3,2. Og tidligere ble 2,5 altstå regnet som laud, men å få 3,2 var jo nærmest en dårlig karakter. Dette viser hvor sykt dette såkalte internasjonale, dvs. amerikanske systemet er. Derfor mener jeg regjeringen bør utrede muligheten til å gå tilbake til det gamle systemet fra 1 til 6, hvor 1 var best og 4 var siste ståkarakter. Eventuelt ha begge karaktersystemene ved siden av hverandre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar