torsdag, februar 02, 2006

Hvor støtende er Muhammed-tegningene for muslimer? - her er en liten analog smakebit



Etter at Muhammed-tegningene ble publisert, kan man jo spørre seg, hvor støtende er de egentlig, og i denne forbindelse kan man jo ta en kikk på et av bildene til den italienske senrenessansekunsteren eller manieristen (fra manierismen) Michelangelo da Caravaggio (1573-1610) hvor en ser Jesus og disipline, hvor vel Johannes stikker en finger inn det åpne såret til Jesus. Dette maleriet skapte enorm avsky i datidens Italia, i en epoka med like sterk religiøsitet som dagens Islamske verden. Dette bildet kan sikkert vekke noe avsky fra enkelte kristne. Da tror jeg vi skjønner hvilken avsky disse Muhammed-bildene vil vekke blant muslimer i dagens verden. Derfor bør alle disse nettaktivistene avslutte denne aksjonen, som ikke fører til noe verdens ting, bare til mer konflikt i en fra før av opphetet situasjon.

8 kommentarer:

  1. Det er jo ikke noe bedre det du serverer her, så hvorfor oppfordre til å ikke gjøre noe når du gjør det samme selv?

    SvarSlett
  2. Dette gjør jeg som en reaksjon på dette tullet, og dette maleriet er jo heller ikke nytt, men ble malt for rundt 500 år siden, så mangfoldige generasjoner har hatt muligheten til å reagere på bilde, noe som ble gjort da det ble malt i Italia i senrenessansen. Jeg gjør det også for at folk skal kunne forstå hvorfor muslimer blir såret, slik at de skal slutte med denne republiseringen av Muhammed-tegningene. Jeg skal være enig i at dette bildet er "litt avskyelig", men rent kunsterisk, er det en av mine favoritt malerier. Dersom du blir krenket, har jeg forståelse for det, men så lenge de blåbloggerne holder på med dette tullet, må jeg forsette. Når de har avblåst akjsonen avblåser jeg min. Så da oppfordrer jeg deg til å gå inn å aksjonere med argumenter mot dette tullet.

    SvarSlett
  3. Har nettopp skrevet et innlegg om saken i bloggen min.

    SvarSlett
  4. Personelig mener jeg at det prinsippielt skal være lov til å si og skrive hva som helst , så lenge det ikke er hets av personer eller grupper. Dette tilfellet synes jeg egentlig ikke faller innenfor "hets". Men det er svært lite lurt å si det, med tanke på at menneskene i midtøsten ikke har kommet så langt som vi har rent samfunnsmessige. Norge hadde allerede rundt år 800 bedre likestilling enn det er i mange arabisk land i dag

    SvarSlett
  5. Dèt er ganske sykt å tenke på..Over 1200 år siden altså. Og så ser man hvordan det er i mange muslimske land den dag idag. Jeg kan ikke annet enn å synes synd på de.

    SvarSlett
  6. Martin! Jeg skjønner ikke helt hva du mener med over 1200 år siden. Islam ble grunnlag i år 622 med marsjen mot Medina, men dette er da mer enn 1200 år siden. Så mener du egentlig?

    SvarSlett
  7. Jeg nevnte da ikke en gang Islam i teksetn min, du må lese litt nøyere. Jeg skriver om kulturene eller samfunnene i midtøsten. Islam er jo et fenomen som kom ut fra kulturene i midtøsten. Islam eller Koranen ser jeg på som en kodifisering av deres kultur. Eller sagt på en annen måte, normer og verdier i midtøsten ble nedskrevet i en bok som da ble kjent som Koranen.

    SvarSlett
  8. Her har vi to Martin'er. Martin Solheim og Martin Drange. Jeg sikter til det Martin Drange skrev.

    Imidlertid, er ikke Islam noen kodifisering av arabisk kultur, da Islam har samme utgangspunkt som Jødedommen og Kristendommen. Du kan lese mer om det lengre nede under http://ldf-ap.blogspot.com/2006/01/allah-gud.html#links

    SvarSlett