onsdag, februar 22, 2006

Hvem var Norges første muslim??



Hvem var Norges første muslim? Het han Ali? Het han Abdullah? Nei. Antagelig het han Henrik, og til etternavn Wergeland. Ja Henrik Wergeland, Norges nasjonalskald, han som var med på å etablere 17. mai; Norges nasjonaldag. Men at han døde som muslim, det visste du ikke? Han mente det på alvor, om vi skal tro på det han selv sa. Riktignok var det ingen muslimer i Norge den gangen, så Wergeland ble kanskje den første. Men han visste hva han snakket om. Han vokste opp på en prestegård med et stort og rikholdig bibliotek av bøker om filosofi og religion. Siden lånte han bøker på Universitetsbiblioteket, og møtte mange religioner som student.Han kjente til Koranen. Den var ikke oversatt til norsk, men Wergeland behersket flere språk.
Henrik Wergeland var utdannet teolog. Men først og fremt ble han kjent som dikter, ja som Norges nasjonalskald. Wergeland trodde på det vidunderlige i naturen. Islam ble for ham en religion som ga Gud – Allah – den rette plass i den. Det ble den religionen som sto ham nærmest, og som han omtalte med størst sympati. Han satte Allah over kristendommens Gud, og mente at Muhammad var en framtredende profet. Jesus var også en profet, ifølge Wergeland, ingen frelser som i kristendommen. Wergelands Jesus var en profet og opprører, som lærte om sannhet, frihet og kjærlighet. Wergeland var opprørt over den hvite, kristne manns overgrep mot andre kulturer og religioner. Den kristne intoleransen var en torn i øyet på ham og drev ham mot andre religioner. Han sympatiserte med undertrykte folkeslag, og støttet frihetskampen til polakker og irere. Og han ville endre de paragrafene i Grunnloven som nektet jøder og jesuitter adgang til riket, og som innskrenket religionsfriheten. Og endte altså i lovprisning av Islam.
Henrik Wergeland døde av lungekreft, 37 år gammel. Sin siste 17. mai opplevde han i 1845. Da lå han på dødsleiet. Nasjonaldagen brukte han blant annet til å skrive brev til faren Nicolai, som var prost på Eidsvoll. I brevet forteller han om sitt oppgjør med kristendommen, og at han dør som “en Allahs opprik-tige dyrker”. Han skriver om det hinsidige som venter, og som han ikke våger å gjøre seg noen forestilling om. Natten til 12. juli 1845 dør han. I troen på Islams Gud.
Henrik Wergeland – Norges første muslim? Men hvorfor er denne siden ved ham så lite kjent? Mange har kanskje ikke ønsket å høre om den. Wergelands uttalelser og synspunkter om Islam synes bortgjemt i bindsterke verk. Og samtida våget ikke å komme inn på dem. Men når Henrik Wergeland var begeistret for Islam, hvorfor skulle ikke andre også bli det? Les om Islam selv! Som du ser: Det har gode nordmenn gjort før deg.

Så avslutningsvis er det jo litt merkelig at et partier som Fremskrittspartiet og Demokratene tilber såkalte norske verdier; særlig 17. mai og "Ja vi elsker" som i realiteten tilber en muslim; Henrik Wergeland. Så skulle Frp og Demokratene være konsekvente burde man kanskje flytte nasjonaldagen til 7. juni og innføre "Jeg tok min nystemte" som hele Norges nasjonalsang, eller hva med den nye versjonen av "Jeg tok min nystemte...."


Kilder: Yngvar Ustvedt, Dagbladet 16.05.97 og klippet direkte fra www.koranen.no

3 kommentarer:

  1. Ja dette ville vel vært storartet for de på venstresiden som plutselig trykker religioner til sitt bryst.

    Men dessverre må du nok tenke deg om før du bruker muslimske sider som grunnlag for uttalelsene dine:

    http://www.dagbladet.no/kronikker/970525-kro-1.html

    Muslimske sider pleier å spre mange rare løgnhistorier, som f.eks. at en eller annen stor forsker har uttalt at svinekjøtt er mye verre å spise enn annet kjøtt, noe som selvsagt er tull fra ende til annen. Dette skulle liksom bevise at koranen er vitenskapelig korrekt, og ble spredt rundt på alle mulige muslimske nettsteder. Men det var altså tull og vås.

    SvarSlett
    Svar
    1. Æsj for en gris du er!!!
      Er nok en grunn til at folk sier noe sånt..
      Grisen er det dyret som er mest skitten, bor/vandrer i sin egen avføring, har sex orgier, spiser sine egne etter en dør, (for noe å nevne)
      Det står klart i bibelen du ikke skal spise svinekjøtt, først må du vite om din egen religion, vet du ikke om din egen religion ja da snakker man som du snakker, stakkar uvitende folk, har du noen spørsmål så kan jeg gå mer i dybden, skulle bare mangle å gjøre andre kloke på noe dem ikke er..

      Slett
  2. Sidens redaktør (koranen.no) har klippet teksten direkte fra Dagbladet som jeg desverre ikke finner linken til, men ble publisert i 1997. For øvrig avviser ikke artikkelen du henviser til 100 % at han var muslim, og dessuten blir det jo hans oppfatning. Akkurat om dette strides de lærde.

    Når det gjelder svinekjøtt, så avstår jeg så godt det lar seg gjøre å spise svinekjøtt fordi jeg mener at svinekjøtt er kreftfremkallende. Min far døde av kreft i 2003, og han spiste veldig mye svinekjøttt, muligens er jeg litt overtroisk, men for å være på den sikre siden, lar jeg være å spise stor mengder svinekjøtt. Selvfølgelig spiser jeg skinke på skiven, fårepølse ol. men ikke særlig mye svinekotteletter og den slags.

    Dersom jeg skulle plassere denne artikkelen under en kategori ville jeg satt den under "kuriosa", da dette er intet ledd i noen kampanje mot Frp, du må da skjønne at jeg bare forsøker å være litt morsom, men muligens har jeg mislykkes. NB: Ikke alle artikler på denne siden kan du ta helt alvorlig, da jeg fra tid til annen skriver noe litt på "kødd".

    SvarSlett