fredag, februar 17, 2006

Hvor latterlig skal Carl I. Hagen bli?

Man kunne lese i gårdagens VG at Carl I. Hagen, Stortingets visepresident vil innføre slipstvang på Stortinget. Det virker som han ikke har noe annet å foreta seg nå som han er på vei til å gå av som partileder i Frp. Å innføre slipstvangen vil være et overgrep mot den personlige frihet til hver enkel Stortingsrepresentant. Det er ikke alle som føler seg komfortabel i slips, og ikke en gang vet hvordan man knyter en slipsknute. For Frp og Høyre høres sikkert dette greit ut, men det tar seg bedre ut for representanter for venstrepartier å ikke gå med slips, fordi enkelte ser mer ut som en administrerende direktør enn en AP-politiker eller SV-politiker, f.eks. Jens Stoltenberg. Det har med andre ord litt med imaget til partiet, kulturen i partiet og hvem de representerer. Representer man arbeiderklassen og de upriviligerte passer det bare ikke å gå med slips er ihvertfall min mening. Las oss håpe at Stortingspresident Torbjørn Jagland setter foten ned og avviser dete tåpelige og latterlige forslaget fra Carl I. Hagen.

9 kommentarer:

  1. Jeg kan da ikke si noe annet enn at det er passende å ha på seg pene klær når man er en stortingsrepresentant. Skulle bare mangle egentlig. Personlig føler jeg en sterk dragning mot tiden man kledde seg mer siviliser. Med da flosshatt eller i hvetfall hat og stokk.

    SvarSlett
  2. Å kle seg pent er en ting, men hvorfor med slips? For mange på venstresiden er det helt unaturlig å gå med slips. Kunne du tenke deg f.eks. Audun Lysbakken med slips? (selv om han nå ikke sitter på Stortinget). Dette oser av erkekonservativisme.

    SvarSlett
  3. Klart pent antrekk burde være et must, der er jeg enig. Men slipstvang er tull.

    SvarSlett
  4. Hva er så galt med slipstvang da, bruker ikke du dress og slips når du skal i bryllup, konfirmasjon, jubileer av ulik art? Hvorfor da ikke på stortinget?

    SvarSlett
  5. Når jeg går i bryllupp, begravelser osv. går jeg med slips hvis jeg ønsker det, det er aldri tvang. Men klart det forventes kanskje. Jeg som trodde at Høyre var for valgfrihet, men altså ikke i denne saken hvor man kan få en virkelig valgfrihet, og ikke slik fiktiv valgfrihet som bl.a. er tilfelle med kontantstøtten. Poenget er jo at det blir tvang. Hadde Carl I. Hagen oppmodet eller oppfordret Stortingsrepresentantene om å stille i slips, hadde jo saken hvert litt anderledes. Men innføre slips tvang er jo bare tåpelig.

    SvarSlett
  6. Ja, tvang er jo kanskje tåpelig. Men nå snakker jeg mest om hvordan ting burde være, en slags normativ diskusjon. Og jeg synes man burde være pent kledd på storinget, men man kan godt han en pen skjorte uten slips.

    Til det om valgfrihet er jeg litt betenkt i en del tilfeller, det krever en stor tro på enkeltmennesket som jeg i ofte ikke mener det er belegg for. Enig, synes det er bedre å ha en generell oppfordring til å kle seg pent, de er jo tross alt våre folkevalgte

    SvarSlett
  7. Dette er en latterlig sak som ikke fortjener å bli diskutert. Ikke engang på denne bloggen!

    SvarSlett
  8. Ser at dette er ein gammal sak i bloggen, men eg hugsar saka. Så har det gått 2-3 år til, utan at saka vert mindre aktuell av den grunn. Det handlar om slipsbruken blant karane i Stortingssalen. Uansett ståstad til den enkelte representant og uansett parti, meiningar og standpunkt, er Stortingssalen framleis ein offentleg stad for viktige saker og diskusjonar som gjeld heile det norske folk. Det er openberrt at karane skal bruka slips der, saman med dresskjorte, helst einsfarga kvit, lysbrå eller lysgrå. Så høyrer det med ein klassisk einsfarga mørk dress, alternativt matchande einsfarga blazer og dressbukse. Dressjakka eller blazeren skal vera på så lenge ein er i Stortingssalen. Vest kan gjerne brukast om ein ynskjer. Slipset, ja. Stortingssalen er ikkje staden for og gå med fargesprakande slips, og faktisk heller ikkje for og markera den politiske fargen, anten det handlar om raudt, blått, grønt eller gult. Slipset skal vera svart, marineblått eller mørk grått, einsfarga eller med diskréte striper som ikkje fangar merksemda til folk. Tross skiftande trender og tider, skal slipset brukast i Stortingssalen i all framtid, og det av alle karane. Det handlar om respekt. Sjølv brukar eg slips minimum 250-300 dagar i året, i mitt arbeid ute blant folk. Sjølv om bedriften vår ikkje har slipstvang om sommaren, brukar eg slipset alltid, også heile sommaren, uansett kor varmt det er. Det er ein vanesak og klara det.

    SvarSlett