onsdag, desember 28, 2005

Gjennomkjøringen gjennom Loddefjorddalen




Som beboer i sentrale deler av Loddefjord kan man lure på hvorfor det så enormt med gjennomkjøring i gjennom Loddefjordalen forbi Vestkanten. I rushtiden er det full ”kork” forbi Vestkanten. Ved første øyekast kan man tro at det er fordi folk skal på Vestkanten for å handle. Imidlertid viser dette seg å være helt feil, for undersøker man litt finner man raskt ut at dette har sammenheng med trafikkreguleringen.
Går man eller forflytter man seg litt nærmere sentrum, nærmere bestemt til krysset mellom Lyderhornsveien og Bjørgeveien, så ser man at kjernen i problemet er at når man kommer ned til krysset fra Bjørgeveien, går det to filer mot Loddefjord og en fil mot sentrum for avkjøring til Sotraveien og Sotra/Askøy gjennom Lyderhornstunellen. Veibanen er også lagt opp slik at man nærmest blir tvunget til å velge veien mot Loddefjord selv om man skal mot Drotningsvik, Sotra eller Askøy. I tillegg oppfordrer skiltingen alle som skal vestover til å kjøre veien mot Loddefjord, da det på skiltingen her står mot Sotra. På veien mot Bergen og veien for avkjøring mot Sotra ved Liavatnet, hvor de som skal vestover EGENTLIG burde kjøre, står det kun skiltet til Bergen.
Dette mener vi bidrar til at mesteparten av trafikken fra Bjørgeveien mot Sotra, går unødvendig gjennom Loddefjorddalen, til stor sjenanse for beboerne i området og for besøkende på Vestkanten, med tilhørende forurensningsproblemer. Derfor mener vi at politikerne og veimyndighetene må få omregulert krysset Lyderhornsveien / Bjørgeveien samt endre skiltingen, slik at det her blir naturlig å velge veien mot Bergen og deretter ta Lyderhornstunellen mot Sotra og Askøy. Herved oppfordres vegsjefen i Hordaland og Byrådet i Bergen om å komme innlegget i møte med forslag til tiltak!


Odd Inge Matre
Leder i Loddefjord Arbeiderlag
Mathias Reither
Styremedlem i Loddefjord Arbeiderlag

(Dette innlegget sto på trykk i BA den 27.12-2005, men av en eller annen grunn kom ikke det nederste navnet med i avisen - så det sto bare signert under lederen i Loddefjord Arbeiderlag sitt navn; Odd Inge Matre)

2 kommentarer:

  1. I stedet for å ta til orde for ytterligere tilrettelegging for privatbilismen, noe som i forveien har mange fortalere, burde ikke heller Loddefjord Arbeiderlag kjempe for et bedre kollektivtilbud i bydelen sin?

    Hvorfor må jeg for eksempel hver bidige dag vente en halv time på Loddefjord terminal på vei hjem fra jobb?

    Stå der og fryse foran Vestkanten som en idiot, mens pøbelungene sparker i pleksiglassrutene.

    Bedre skilting står etter min mening ikke øverst på listen over ting dere burde ta fatt på der ute. Men hell og lykke videre.

    SvarSlett
  2. Når det gjelder kollektivtrafikken til og fra sentrum, er den ikke dårlig, da det går buss hvert 15. minutt fra kl. 0600 tll kl. 1800. Men når det gjelder til og fra andre bydeler er den svert dårlig. Til Fyllingsdalen går den hvert time, det samme til Laksevåg. Noen ganger hver halvtime. Videre finnes det ingen direktelinjer til Åsane, som det burde vært en smal sak å sette opp. Så har vi arbeidsrutene til Haukeland Sykehus, hvor de ofte korresponderer dårlig med arbeidstiden til de som jobber der. Her burde det settes opp flere avganger.

    Når det gjelder selve terminalen, har du et poeng. En ide, hadde vært å bygge inn terminalen, slik at man fikk et slags venterom, med f.eks. muligheter til å ta en kopp kaffe mens man venter. Herverk er også et problem som burde tas mer seriøst. Dette har vi forsåvedt tatt opp, ved at vi har fokusert på bossproblemene, men desverre ser disse problemene som uløslige. Men vi gir ikke opp. Om dette kan du lese lengre nede på bloggen.

    SvarSlett