søndag, desember 18, 2005

Budsjettavtale mellom AP og Byrådspartiene

I dag ble budsjettavtalen for budsjettåret 2006 inngått mellom Arbeiderpartiet og Byrådspartiene Høyre, Venstre og Kristelig Folkepari. De vesentligste punktene som ble avtalt var bl.a.

Billigere SFO priser
Ingen nye privatiseringsprosjekter
Mer penger til skolene
Mer til eldreomsorg
Mer satsing på kollektivtransport
, med bl.a. enhetspriser, noe som innebærer en pris innenfor hele Bergen kommune. Dette betyr billigere buss for oss i Loddefjord. Ifølge det som er blitt sagt tidligere, betyr det 25 kroner innenfor hele kommuen.
Les mer på BA nett: http://www.ba.no/nyheter/politikk/article1872355.ece

13 kommentarer:

  1. Du glemte å nevne at underskuddet dere var nmmed å skape gjennom flere årmå man vente med å bli kvitt.

    SvarSlett
  2. Da du ikke er bergenser, så vil jeg bare informere om at underskuddet var større i 1986 da AP overtok fra Høyre. Da var underskuddet 9 % av totalbudsjettet, mens det i 2003 var bare 3 %.

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke Bergenser, men jeg har bodd her noen år og lært meg litt fakta fra mine partikammerater.
    Fortsatt kan du ikke forklare underskuddet eller hvordan dere har tenkt til å løse det.

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner underskuddet, da dette ikke har vært tema for mitt innlegg. Men som sagt underskuddet har vært større enn i 2003. Og ikke minst både ditt parti og Høyre har godt god for dette budsjettet, så hva er det du klager for!

    SvarSlett
  5. Kanskje av en grunn.
    For det første kunne vi jo ha tenkt oss et någenlunde bedre budsjett der underskuddet ble tatt hensyn til.
    Men for vi ikke det vi liker, mpå vi lære oss å like det vi får.

    SvarSlett
  6. Men dere har akseptert det, så har det akseptert det, og det var byrådspartiene som kom til AP, og ikke omvendt. Jeg håper ikke din holdning er representativ for hverken Venstre eller Høyre. Klart alle har rett til å synse og ønske seg noe mer, men når situasjonen er som den er, bør jo dere heller satse på noe bedre neste år...

    SvarSlett
  7. Jeg skriver personlig blogg Mattihas, den representerer nødvendigvis partiet mitt sitt.

    SvarSlett
  8. Selfølgelig, vil enhver blogger fra ethvert politisk parti bare uttrykke sin personlige mening, basert på partiets meninger, men ikke alltid identiske. Problemet med budsjett var vel heller at Frp ville inn i Byrådet, noe som hverken Venstre eller Krf. kunne akseptere. Muligens er du uenig i det også? Eventuelt aner jeg at du har litt probemer med eget parti, kanskje skulle du vurdere et annet parti? Hva vet jeg.

    SvarSlett
  9. Du er ikke den første AP politkkeren som har prøvd å få meg til å skifte politiks legning, emn jeg å trøste deg med at det aldri kommer til å skje. Jeg har faktisk etr godt forhold til mitt parti, men dete er vel i Venstre som Stoltenberg skryter at dete r i AP, høyt under taket.
    Problemet var at FRP brøt en avtale noe som viser hvor troverdige de er. Både jeg og partiet mitt kan være uenig med AP, men de holder ihvertfall avtaler man inngår med dem, det skal dere ha.

    SvarSlett
  10. Din beskrivelse av Frp. er jeg helt enig i at de er vel vinglete, og ikke holder avtaler. Dette har jo vært mer fremtredene på riksplanet enn lokalt i Bergen.

    Jeg prøver ikke få deg til å skifte parti, men du virker litt kritisk til eget parti. Men det er mulig at dette eventuelt er marginalt.

    Til slutt. Jeg ser på en blogg at noen bybanemotstandere prøver å starte en kampanje for en folkeavstemning for eller mot bybane. Hva er din holdning til dette? Du er vel for bybane?
    Du kan eventuelt lese http://ldf-ap.blogspot.com/2005/11/bybanemotstanden.html#links

    SvarSlett
  11. Jeg er for bybane og har fått menge kritiske bemerkiniger for at Venstre svikter sine standpunkter ved at de ikke går inn for en folkeavstemmning om spørsmålet.
    Jeg forklarte at det var valg både i år for to år siden og tilhengerene ble i flertall uten at det gikk inn.

    SvarSlett
  12. Fokeavstemmning er tullete, da det er lettere å få folk til å stemme nei, enn ja. De som er positive, blir ofte hjemmesittere. De fanatiske motstanderne løper av gårde for å stemme. Da Homenkollbanen ble anlagt i Oslo, i 1920-årene, var det stor motstand mot å bygge den, men ingen i dag kunne tenke seg å legge den ned. I dag bygger de faktisk ut i Oslo, hvor de snart får en sirkular, også skal vi Bergen ikke ha en simpel "trikk" en gang! Nei, Bybane må vi har. Hver gang jeg tenker på det, så blir jeg forbannet på de politikerne som la ned trikken i Bergen i 1965. Det dummeste politiske vedtak i Bergen noen gang.

    SvarSlett
  13. Kunne ikke vært mer enig. Alltid mporo med frp det der, de har alltid råd til alt annet en å bygge skikkelig infrastruktur.

    SvarSlett