torsdag, november 17, 2005

Øystein Djupedal – visjonær


Enkelte på høyresiden akker hver gang Øystein Djupedal kommer med sine forslag, noe som viser at den forrige regjeringen var en fundementalistisk kristelig regjering. Faktum er at han i sine to siste utspill sier noe veldig fornuftig. For det første, alle vet at barn har godt av å gå i barnehage, og at det er skadelig å ikke gå i barnehage. Grunnen er enkel, barn har godt av å treffe andre barn og barn har godt av å få pedagogisk veildening før skolealder. Dersom foreldrene allikevel velger å holde sine barn vekke fra barnehagen, er det uunværlig at de går i barnehagen de siste årene før skolealder, da man kan se barnehagen som en forberedelse til 10-årig skolegang.

Så, dette utspillet om bordbønn. Djuepedal kommer med et utspill om noe som har irretert oss lenge, dette gnålet om kristendom i skolen, og da er det på sin plass å fjerne disse kristelige bordbønnene, da det er mange foreldre / barn med andre livssyn enn den kristne, som muslimer og ateister.

5 kommentarer:

  1. Å si at Djupedal er visjonær er vel å ta i, men å forby religiøse sanger er forsåvidt greit. Gleder meg til å se reaksjonene fra "folk flest" når det går opp for dem at barna da ikke kan synge julesanger på juleavslutningen...

    SvarSlett
  2. Å synge julesanger er vel noe annet antar jeg! Det er det vel ingen som ønsker å forby!

    SvarSlett
  3. Uansett hvem som sitter med regjeringsmakten, mener jeg det er skadelig for barn å ikke gå i barnehagen, unntaket er dersom det finnes en såkalt "åpen barnehage" i nærheten, da vil de treffe andre barn, og det er det som er barnehagens funskjon. Det er klart skadelig for den sosialie utvikling å "henge i ræven på moren" eller sitte klistret foran TV-apparatet. Jeg har to barn, hvor den ene går i barnehage, i fjor var han hjemme 2 dager pr.uke, noe som jeg faktisk mener var skadelig eller ihvertfall "ikke så bra" for han. Å tro at barnehagen, bare er en oppbevaringsanstalt, er en stor feiltagelse. Barnehagen er den viktigste sosialiseringsarena for barn. Men for å svare på din påstand om at de rød-grønne burde fjerne foreldrebetaling i barnehage, så er det en god ide, men et økonomisk spørsmål som alt annet her i samfunnet.

    SvarSlett
  4. Man har funnet ut av det beste for barna er å være med foreldrene de 2-3 første årene hvis foreldrene er egnet til det. De årene trenger de til å knytte kontakt med mor og far. En politiker og feminist i Sverige sa nylig at de hadde feilet helt med sin politikk på det området. Valgfrihet burde være til. Djupedal sitt parti vil fjerne kontantstøtten. Tenk på de over 100 000 menneskene som tar i bruk denne muligheten. Barnehager er flott det men man må få ha muligheten til å velge. Det kan jo også være en mulighet å ha sitt barn litt i barnehagen, litt hjemme og så litt i barnehagen igjen. Jeg tror ordet "balanse" må benyttes i denne sammenheng.

    SvarSlett
  5. Til Martin!
    De to siste setningene er helt i henhold til mitt standpunkt, og det er det Djuepedal egentlig har ment, at "det er et forfeilet syn å tro at foreldrene alene kan oppdra sine barn". Med andre ord, 4-5 timer i barnehage, og resten hjemme. Når det gjelder de 100 000 som mottar kontantstøtten, så viser undesøkelser at ca. 80 % gjør dette ufrivillig, de vil helle ha barnehageplass. Videre tror jeg ingen i hverken SV eller i mitt parti AP mener at barn skal på liv og død være i barnehage fra de er 1 år. Klart det er viktig å være mye med barnene de første årene, så hvis de er hjemme eller går i barnepark i begynnelsen så er det jo perfekt. Jeg husker godt, når min sønn var 0 år, da jeg var med han veldig mye de første 3 månedene fordi jeg hadde muligheten til det, fordi jeg var arbeidsledig; det var veldig positivt, klart det.

    SvarSlett