onsdag, november 16, 2005

BYREKLAME



Etter at Clear Channel avtalen gikk i ”dass”, så burde man åpne for alternative finansieringskilder, og da har et glimrende forslag som jeg har luftet før uten å få gjennomslag. Forslaget går ut på å selge Rådhusveggen til reklameformål. Dette er en genial ide, fordi dette er en vegg aller ser, for uansett hvor du befinner deg mellom Hotell Norge og Bystasjonen, så ser man denne veggen. Av denne grunn antar jeg at potensielle annonsører vil sette pris på å bruke veggen i sine markedsføringskampanjer, uansett om det er Coca-Cola eller Lindex eller andre. Dette samtidig med at dette ville gi kommunekassen sannsynligvis mer reklamekroner i inntekter enn disse relativt beskjedne reklameplakatene som man planla i forbindelse med Clear Channel. Byrådet må bare bli mer bevisst på at de administrer en gullgruve!!. Rådhusveggen må vel være Norges beste reklamevegg!!

Det er også en god ide fordi siden bygget sto ferdig på begynnelsen av 70-tallet har vi ergret oss daglig over hvor stygg denne bygningen er, og med en kjempemessig reklameplakat over hele vestveggen på Rådhuset, vil det utvilsomt ”fiffe” opp ”imaget” til Rådhuset. Skulle ikke dette være nok, så kan øvre del av østveggen (mot Politistasjonen) tas i bruk, samt sideveggene i endene over 12. etg. på begge sider. Huset kan ikke bli styggere med noen reklameplakater!!,. Disse ekstra kronene vil også bane vegen for en oppsminking av Rådhuset ved å male hele huset i en mer ”festligere” farge enn grått.
Til slutt, så oppfordrer jeg Byrådet til å vurdere dette forslaget seriøst, dere vet ikke hva dere går glipp av og hvilken festlige tider dere har i vente, hvis dere setter i gang med dette prosjektet!!.

(dette innlegget sto på trykk i BA nå i sommer, denne versjonen er noe forkortet og aktualisert som følge av kanselleringen av Clear Channelavtalen)

2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg.Jeg synes det virker som en ypperlig idè! Heng reklamen på de kommunegrå bygningene som ser ut som de skal krepere av angstanfall ( ja litt usaklig men dog )

    SvarSlett
  2. Ikke nødvendigvis usakelig, da jeg tror Rådhuset må være den bygningen i Norge, med best markedsverdi. Problemet er å få byrådet til å innse det, og at de har kontorer i Norges styggeste byggning, så med noen store reklameplakater, vil neppe byggningen bli styggere, heller tvert i mot. Kanskje kan man også få finansiert maling av rådhuset, som jeg skriver i innlegget. Jeg skrev hvit, men jeg tror egentlig ROSA hadde vært best!

    SvarSlett