onsdag, november 16, 2005

Høyres skolepolitkk skaper klasseforskjeller

En rekke tiltak Høyres går inn for i skolepolitikken er med på skape klasseforskjeller; slik som motstand mot gratis skolemat, skolebøker og skolskyss.

For det første, Høyre er i mot gratis skolemat fordi de mener at dette går utover kunnskapsløftet i skolen, og prioriterer ikke gratis skolemat fordi visstnok fordi 80 % av elevene har med skolemat. Men hva med de siste 20 % som ikke har med seg skolemat. De vil som kjent ha en dårligere konsentrasjon enn de 80 % som har med seg skolemat, og følgelig har dårlige dårligere læringsevne..

Videre kunne man lese i Bergens Tidende den 7. august at man avvikler ordningen med gratis-skoleskyss, i stedet får man tilbud om det såkalte ”ungdomskortet” til kroner 350. Man skulle tro at 350 kroner ikke er så mye, men sett i forhold til at det var gratis før og at man må betale dette hver måned ti måneder i året, så blir det fort dyrt for en familie. Jeg er enig med Gisle Handeland at dette er snikinnføring av skolepenger. Videre kan man si at avviklingen av gratis skoleskyss er i realiteten en undergraving av Høyres ”hellige ku”; ”fritt skolevalg”, fordi dette fører til at en del må velge utfra økonomi og ikke interesse.

Grunnen til at Høyre ikke ser dette som noe problem, er at alt Høyre foretar seg har i sin ytterste konsekvens den hensikt å skape klasseforskjeller, selv om de sier det så pent at med fritt skolevalg, så utjevner man klasseforskjeller.

Høyres motstand mot gratis skolebøker, bunner også i deres ønske om å skape klasseforskjeller, fordi dette fører til at familiene må prioritere hardere, og kjøpe bøker som kanskje ikke er anbefalt av skoleverket osv. For de elevene som ikke har råd til å kjøpe nye eller godkjente bøker, så gir dette en dårligere læringseffekt.

På denne måten skaper Høyres politikk innnen skole, klasseforskjeller og er helt i henhold til ideene til den franske sosiologien Pierre Bordieu. Bordieu mente at klasseforskjeller reproduseres i utdanningssystemet. Dette skjer ved at som tidligere nevnt, så har en andel på 20 % av norske elever dårligere konsentrasjon enn resten, fordi foreldrene ikke ser verdien i å passe på at sine barn har med skolemat. Klasseforskjellene skapes også som følge av at barn av rike foreldre samles på de beste skolene som følge av fritt skolevalg og avvikling av gratis skoleskyss. De elevene som har den dårligste konsentrasjonen og/ eller er barn av foreledre med den dårligste økonomien, vil senere i livet få dårligere muligheter enn de som har god konsentrasjon og er barn av foreldre med god økonomi, særlig innen utdanningssystemet og i arbeidslivet.

Andre aspekter i det nevnte som skaper klasseforskjeller, er at de elevene med den høyeste økomiske kapitalen, også får den høyeste kulturelle og sosiale kapitalen , hvor summen av dette skaper klasseforskjeller, i forhold til de dårligere stilte elevene.

På denne måten kan man si at Høyre lever helt opp til Pierre Borudieus teorier, ved at reproduksjonen av klasseforskellene forsterkes og tendens til sosial mobilitet minkes. Og grunnpilarene i norsk skole har alltid vært alle elever skal ha like muligheter, og det er dette Høyre vil bryte, ved å gå i mot gratis skolemat, gå i mot gratis skolebøker og sørge for avvikling av gratis skoleskyss, for de vil ikke gå inn for en politikk som setter ”kjepper i hjulene” for deres mål om å omforme Norge fra et relativt egalitært samfunn til å bli et klassesamfunn av verste sort.

Men heldigvis, vi fikk en ny rød-grønn regjering, og vi fikk avverget Høyres prosjekt; et norsk klassesamfunn.

Mathias Reither
Styremedlem
Loddefjord Arbeiderlag0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar