søndag, april 02, 2006

Lett å blande mellom spanske og israelske appelsiner



Til stadighet opplever jeg når jeg går i dagligvarebutikker særlig Coop Mega og Prix at når man skal kjøpe appelsiner så ligger de i en haug med en blanding av spanske og israelske appelsiner. Dette må være brudd på reglene om tydelig merking av opprinnelsesland fordi uten tvil har det sikkert skjedd med en feiltagelse og uten at jeg vet det at jeg har kommet til å putte israelske appelsiner ned i posen. Derfor burde det vært forbudt å selge landbruksprodukter med blandet opprinnelsesland fra samme haugen, når et av landene er Israel. Videre når det bare er landbruksprodukter som appelsiner bare fra et land i en kasse eller et visst antall kasser opplever man at det på skiltet over står "Spanske appelsiner" men når man ser på merkingen står det Jaffa!!! Dette bør man også stramme litt opp når det gjelder opprinnelsesland merking som vi forbrukere har rett på å vite uansett om vi boikotter Israel eller ikke. Men for min egen del, så boikotter jeg Israel definitivt.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes dette er ganske interessant, men dette må da være forvirrende for mange mennesker. Dette med boikott Israel… Jo, dette er det jeg lurer på:
    1) Gjelder dette bedrifter som kun opperer i Israel, utelukkende altså, i så fall har det noe å si om det er Israelske eller utenlandskeeiere? Skal de boikottes?
    2) Hva med utenlandske selskaper som driver litt virksomhet i Israel, men har hovedproduksjon i utlandet, igjen har det noe å si om det er Israelere som eier det utenlanske selskapet?
    3) Hva med ikke-israelske selskaper (uten virksomhet i Israel) som eies eller har mennesker fra Israel som aksjeholdere, i så fall hvor stor aksejpost må holdes av israelske borgere?
    4) Selskaper (ikke israelske) som har samarbeidsavtaler med israelske heleide/deleide selskaper som da driver hel/delevis i Israel.
    5) Mennesker som er flernasjonale (altså har mer enn et statsborgerskap), skal disse da regens som israelske eiere? Eller…

    Har spurt et par andre boikottere men har ikke fått godt svar.

    SvarSlett
  2. Man kan aldri garantere seg på bauger og kanter når det er snakk om et relativt mektig land som Israel som garantert har eierinteresser i en rekke selskaper og i en rekke land. Men på helt konkrete ting som å la være å kjøpe Jaffa appelsiner, burde man forvente at spanske appelsiner selges i kasser for seg og israelsek for seg. Hele denne bokottaksjonen tror jeg egentlig neppe har noen virkning i det hele tatt, det er en symbolsk og en samvittighetsaksjon. Det eneste vi kan gjør er å la være å kjøpe produkter som er mest israelsk enn noe annet, og dersom du har en bedrift, la være å selge dine varer og tjenester til Israel. Mer kan vi ikke gjøre. Men noe virkning, tror jeg neppe dette vil få selv om jeg boikotter Israel. Det blir nesten som å la være å spise kjøtt i solidaritet med dyrene. Folk vil ikke slutte å spise kjøtt av den grunn.
    AP har ingen oppfordringer om boikott, derfor oppfordrer jeg ingen, folk må i denne saken velge selv.

    SvarSlett
  3. Ja, er helt enig med dette at opprinnelsesland skal være klart og tydelig, men det var egentlig ikke poenget. Men når jeg har spurt Su'ere og andre boikottere har de store vanskeligheter med å svare på disse spørsmålene. Så jeg føler at denne kampanjen fører til at kun de mest synlige Israelska varene blir boikottet... Men jeg håper du skjønner hvorfor jeg problematiserer dette, håper det ikke bare er jeg som har stilt meg disse spørsmålene... Skremmer meg litt at folk ikke har gjort seg oppp en mening om slike ting før man bestemmer seg for å stå bak en boikott.

    SvarSlett
  4. AP har aldri gått inn for en boikott linje, det må være opp til enhver å avgjøre. Tror nok mange har boikottet Israel i årevis før den helle sleivete uttalelsen fra Kristin Halvorsen. Innholdet var det ingenting i veien med, men at hun sa det var ikke så bra. Det hadde vært bedre at Lysbakken kom med dette eller en eller annen som ikke sitter i regjeringen. Skulle man boikotte absolutt alle israelske varer ville man fått store problemer i dagens samfunn, da mange mikrobrikker i pc-er etter det jeg har hørt er laget i Israel, og sikkert mange deler i biler. Vi kan ikke vite hvor Reneult eller Wolkswagen har sine underlevendører på delene i sine biler. Derfor blir enden på visen som du sier at bare de mest synlige israelske produktene blir boikottet som Jaffa-appelsiner.

    SvarSlett