mandag, april 17, 2006

Det er velutdannede folk som oftest tar bussen

I Bergens Tidende i dag kunne man lese om en undersøkelse som slår fast at det er de med høyest utdanning som bruker mest kollektivtrafikk, mens de rikeste er de som bruker den minst. Dette var vel ingen overraskelse da mange med høyere utdanning innen humaniora, enkelte samfunnsfag, folk med lærerutdanning, og en rekke andre fag som helsefag ofte stemmer enten på en av de rødgrønne eller til venstre for dem, og er vel de som tjener minst. Nå er vel ikke undertegnede særlig representativ for den gruppen med høyest utdanning da jeg ikke har muligheten for annen transport enn buss, til tross for at jeg har over 100 vekttall med høyere utdanning. Men jeg tviler på at jeg hadde blitt en storforbruker av privatbil dersom jeg hadde muligheten, så sant jeg ikke hadde en jobb som krevde det.

3 kommentarer:

  1. Ikke dårlig, du klarte å lure inn en liten reklame for de rød grønne i den saken.

    SvarSlett
  2. Faktum er jo at veldig mange med høyere utdanning som ikke er slike kræmmerutdannelser rekrutterer mest velgere til de rødgrønne partiene. Muligens burde jeg stryke lærere da de fleste muligens stemmer Venstre hvis de ikke er kristelige, og Krf. hvis de er kristelige, og mange lærere er faktisk kristelige. Men Frp velgere tar fint lite bussen hvis de har muligheten. Min erfaring med Venstrefolk er ikke særlig positiv med hensyn til dette. Min far var veldig for kollektivtrafikk, men å benytte det selv var det mindre med selv om vi bodde relativt nærmt hans arkitektkontor på Bryggen, så tok han alltid bilen.

    SvarSlett
  3. Dear Mathis; answer to your comment is on my blog which basically says the following:
    This is an English speaking country,can anybody in Norway get a job and translator and teachers who dont speak a language not common to that land? Also if my rights were not harmed maybe I did not mind,but I want a reward for doing the right thing not them for doing the lazy way..thanks for your commnet

    SvarSlett