søndag, januar 07, 2007

Min surrealistiske fortid

Jeg gikk noen gamle malerier nå i helgen, og jeg kom over noen av mine "surrealistiske mesterverk", vel, mesterverk er vel litt drøyt. Dere får dømme selv.



Kommentar: Klistrelappen "MAD" betyr ikk gal, men er en forkortelse for Madrid. Denne fikk jeg på flyplassen i Madrid. I dobbel forstan blir man jo i dette maleriet minne på at man er i Spanias hovedstad, eller at tankene går dit, hvor det står skrevet "La capital española".
På de grønne strekene, går de politiske sympatiene i en viss retning, den går klart til "independistas" på Kanariøyene, hvor det står "Independencia Canarias".
Så har man biten av Malboropakken, som sier ikke noe annet enn at jeg røykte malboro på den tiden. Nå røyker jeg ingenting, jeg har sluttet.




Kommentar: Dette bilder kan en si symboliserer mer. Midt i ser, alle Eifeltårnet i Paris. Under, ser man en liten pappbit, dette er en metrobillett fra Paris, og så ser man biten av Camel. Videre ser man over Eifeltårnet hvilken holdninger jeg hadde på den tiden til Europa. For med russiske bokstaver står det over Eifeltårnet; Europa. Under Eifeltårnet, er en bit fra en spansk avis med annonser for virksomheter som vi helst ikke bør nevne. Kirken til venstre skal visst være Peterskirken i Roma, som på sett og vis er et slags symbol på Europa. Øvest til venstre ser man et kart over sydlige Eurpa, men Spania i sentrum. Dette viser klart mitt syn på Europa på den tiden, rundt 1989-1990.




Kommentar: Dette bildet er en klar inspirasjon fra Picassos Guernica. Oksen, den grønne er den samme som i Guernica. Så har man altså et uklipp av en teaterannonse fra Madrid, og utklipp av logoen til tidligere Bergens Sporveier a/s. Jeg var tydelig forutseende for jeg har alltid vært i mot alle fusjonene siden den gang.
Bildet viser også at jeg jeg følte sterk kjærlighet på den tiden, noe senere rundt 1995, da jeg ble kjent med min kone. Derfor står det på spansk "amor" (kjærlighet) over står det "locura" (galskap) og på persisk "divane" (galskap". Jeg tror ikke jeg mente det var galskap denne kjærligheten, men at den var sterk, og den er det fremdeles selvom årene er gått.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar