søndag, januar 14, 2007

Løsning på trafikkproblemene i Bergen

Hver gang man har bygget en ny motorveg i Bergen, har dette ført til at flere har begynt å bruke bilen. På denne måten bare øker og øker trafikken. Derfor er eneste løsningen for å få bukt med trafikkproblemene å redusere den allmenne vegstandarden i Bergen til slik det var på 1950-tallet, slik at folk blir tvunget til å ta i bruk offentlige transportmidler, sykle og gå der de skal og folk blir tvunget til å bosette seg i det minste i den bydelen de arbeider. Dette i motsetning til i dag da veldig mange bor i en bydel og arbeider i en helt annen, noe som selvsagt skaper dette trafikkaoset og en enorm økning av trafikken, som man ser enkelte steder i Bergen, særlig på strekningen Loddefjord – Sandsli. I tillegg kunne man på de stedene hvor man har fire felt i hver kjøreretning bare fjerne det ene feltet i hver retning og bygge et høyhastighetstog ved siden av motorvegene, og da hadde man sluppet denne runddansen med høringer og utredninger i bybanesaken, og ”vips” så hadde man hatt et offentlig transportsystem for 2000-tallet, og en transportsystem for privatbilisme a la 1950-tallet.

Dette innleggget sto på trykk i søndagens BA i summetonen, signert "mann fra Loddefjord" som er undertegnede.

1 kommentar:

  1. Bra, enig med deg! Godt du taler kollektivtrafikkens sak Mathias!
    Dessverre tror jeg lite blir gjort fordi så mange i samfunnet tjener gode penger på privatbilismen gjennom leveranser av varer og tjenester til denne. Kollektivtrafikk blir paradoksalt nok for effektivt til at man ønsker det!

    SvarSlett