søndag, november 25, 2007

T-bane fremfor bybane

Tidligere har jeg skrevet leserinnlegg som tar til orde for å bygge T-bane istedet for bybane. Mine hovedargumenter er farten en eventuell bybane vil kunne oppnå i forhold til en T-bane. Andre viktige argument er tiden det tar å utrede byggingen, mer omfattende konsekvensutredninger, flere høringer osv. som fører til mer tid blir brukt, og i løpet av den tiden øker prisene fordi materialkostnader, arbeidskostnader og andre kostnader stiger.

Mange av de kostnadene som ikke er direkte knyttet til bygging av banen vil man slippe ved å bygge en T-bane, fordi man da bare skal grave seg under jorden i alle himmelretninger man ønsker, uten særlig med høringer, konsekvensutredninger osv. Og fartenpå banen vil kunne øke radikalt, fra rundt 70 km/t til rundt 130 km/t eller mer, alt etter hvilket banesystem man velger.

Dette er bygging for framtiden. En bybane er jeg ikke sikker på vil oppnå de ønskede effekter, selv om man har gode erfaringer fra en rekke europeiske byer. Problemet er ikke at Bergen er for liten, men for stor, ikke befolkningsmessig, men geografisk. Av denne grunn trenger man hurtiggående skinnegående kollektivtilbud hvor en kan bevege seg fra Flesland til Steinestø eller Sartor Senter til Arna i løpet av 20-25 minutter.

Bybanen som er planlagt, vil nok bruke rundt 1 time og 30 minutter på disse strekkene. Derfor må Byrådet og Bystyret ta dette problemet seriøst omgående. Det er ikke for sent å snu. Bybanens fart vil bli et stort problem, særlig mot Åsane og Bergen Vest hvor det er mange lange strekk uten bebyggelse. Få i Loddefjord vil benytte Bybanen dersom det skal ta 45 minutter til sentrum, mot 8 minutter med bussen eller 5 minutter med bilen. Tilsvarende problemer vil en nok ha i Åsane. Derfor bør T-bane i det minste vurderes.

(dette innlegget sto på trykk i BAs summetone 24. november)

Er du enig i dette? Signér dette oppropet http://www.opprop.no/opprop.php?id=metro

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar