fredag, november 30, 2007

Feilslått boligpolitikk

En kan stadig lese leserinnlegg om hvordan løse trafikkproblemene og problemene med kollektivtrafikken i Bergen. Det en må innse er politikerne i Bergen førte en helt feilaktig boligpolitikk på 50- og 60-tallet, med en altfor svak fortetningspolitikk, fordi en ville oppfylle enhver bergenser ønske om enebolig med hage. En slik politikk er ikke særlig hensiktsmessig i en by som Bergen, hvis en skal tenke helhetlig. Grunnen er at avstandene blir lengre, dermed også øker trafikken. Hadde en bare presset alle innenfor Byfjellen, bygget i høyden, som klart hadde presset frem et fullgodt skinnegående kollektivtilbud . Hadde en gjort som blant annet i Barcelona som i areal mindre enn Bergen, men har en befolkning på 1,7 millioner mennesker hvor de fleste bygg har 8 etager. Spørsmålet er om det er mulig å reversere den spredning av bebyggelsen som har funnet sted siden 1960-tallet? Ja, mener jeg. Hvis en innfører byggestopp i alle områder mer enn f.eks 5 km fra sentrum, stoppe all utbygging av veier ut av bergen f.eks Sotrasambandet, sørge for folk ikke nærmest blir belønnet for pendle fra en bydel til en annen. Tar politikerne disse grepene vil det i løpet av noen tiår føre til at befolkningen innenfor byfjellene vil øke med kanskje rundt 50%. Dette vil jo selvsagt lage et bedre marked for skinnegående kollektivløsninger og biltrafikken vil selvsagt minke.

(dette innlegget sto på trykk i summetonen i dag)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar