torsdag, august 03, 2006

Burde vi bryte de diplomatiske forbindelsene med Israel

Som tillitsvalgt i Arbeiderpartiet vil det kanskje vær ukorrekt å gå inn for brudd med de diplomatiske forbindelse med Israel, men slik situasjonen nå er i Libanon blir jeg mer og mer overbevist om dette burde vært konsekvensen av krigføringen i Libanon. Det som skjer i Libanon ligner mer og mer på Holaukuast. Bydel og boområder og landsbyer i Libanon blir jevnet med jorden og barn, kvinner og eldre blir drept, ikke ulikt hvordan tyskerne gikk frem under den andre verdenskrig i blant annet Polen. Mange vil sikkert reagere på mine uttalelser, men dette mener burde være konsekvensen inntil det blir slutt på krigen i Libanon. Den Israelske ambassadøren i Oslo burde vært sendt hjem.

7 kommentarer:

  1. Nei Mathias, dette støtter jeg virkelig 100%! Vi må kunne si i fra og ta avstand fra Israels handlinger. En slik atferd hører ikke hjemme noe sted!

    SvarSlett
  2. Så vi skal kutte forbindelsene med et land som aktivt bekjemper terrorisme? Norge burde egentlig bare holde kjeft, siden vi støtter de som vil utslette Israel. Hadde Israels mål vært å ta livet av sivile libanesere, hadde de slaktet så mange at det hadde vært snakk om tusenvis. Det er det derimot ikke. Hizbollah er taktiske og bryr seg ikke om hvor mange arabiske liv som går tapt, så lenge de får gjort narr av Israel. Og det er dessverre det som skjer nå, fordi Israels mål ofte er steder der det er mye sivilbefolkning, da det er disse områdene Hizbollah holder til. Jeg er ikke noe fan av det som har skjedd i Libanon, men se på grunnen til at Israel gikk inn i Libanon. Det var ikke bare kidnappingen av de israelske soldatene. Det var de hundrevis av rakettene som rammet Israel sendt ifra Libanon.

    Hvem vil du vi skal støtte? Hamas, Iran, Syria, Hizbollah eller Israel? Jeg velger å støtte Israel, selv om jeg ikke er enig i alt de gjør. Jeg tror nemlig på et demokrati i midt-østen. Og jeg tror at en må bekjempe Islamisme, og ikke bare stå passivt å se på. Hizbollah har rammet Israel i flere år nå uten at noe har blitt gjort ifra Israelsk side. Som Dagfinn Høybråten sier; det er mye en kan kritisere Israel for, men ikke at de prøver å avvæpne Hizbollah. Dèt er noe verdenssamfunnet skulle gjort for lenge siden.

    SvarSlett
  3. Det er bra at det er noen som støtter min antydninger; Israels ambassadør Miriam et eller annet burde vært sendt hjem med første fly og med en åpen retur fastsatt når krigen er over. Slik Israel turer frem minner de mye om SS og Gestapo i de jødiske kvaterer i Polen før og under andre verdenskrig. Ja som du sier, man kan kritisere Israel for mye, men her går de langt langt over streken, noe som burde fått konsekvenser. Det mulig at AP ikke går for denne linjen men dette er min personlige oppfatning. Når jeg ser bildene fra Libanon får jeg mest lyst til å grine. Det kunne vært nabolaget til min svigermor i Iran og det kunne vært deres naboer. Disse menneskene som blir offer for disse bombene er hverken fundementalister eller medlem av Hizbollah eller Hamas. De gjør ikke annet enn å prøve å leve et normalt liv. Israel er en fasciststat, etter dette begynner jeg å bli litt enig med Irans president at Israel burde vært slettet fra kartet.

    SvarSlett
  4. Til Mathias: Hva med disse bildene her da? Vekker ikke de like mye avsky?

    http://betrakteren.blogspot.com/2006/07/bilder-som-lyver.html

    Jeg synes det er sørgelig at du blandt flere sammenligner Israel med Gestapo og SS. Til motsetning ifra dem er Israel i en forsvarskrig. Er også sjokkert over at du "begynner å bli litt enig med Irans president at Israel burde vært slettet fra kartet." Hva ville du følt om jeg sa det samme om Iran?

    SvarSlett
  5. Alle bilder fra atentater kan vekke avsky. Mitt hovedpoeng er at Israels ambassadør burde vært sendt hjem. Dessuten ser jeg ikke helt paralellen mellom Iran og Israel, da Iran har vært et land siden 500 f.Kr. og innvandret til Iran fra sentral Europa på 1500 tallet f.Kr. og har bodd der siden. Jødene har derimot bodd flere steder siden de befestet det hellige land i samme periode, men samtidig bodde det flere andre folkeslag i det som i dag er Israel, blant annet fønikerne, som grunnla Jeriko for 7000 år siden, og er den eldste by i verden. Jødene har ingen unike historiske rettigheter til området, da de bare har vært et av mange folk som har bodd i Israel. Etter denne krigen startet, har jeg desverre begynt å anse Israel for å være en fasciststat som burde vært jevnet med jorden. Det er min personlige mening. Min obejektivitet forblir ganske dårlig inntil krigen slutter, og jeg håper de for en gangs skyld får seg en smell.

    SvarSlett
  6. Det er mange jøder som også er mot staten Israel. hvis vi hadde oppført oss som Israelerene så hadde vi gått til krig mot Sverige og hentet tilbake Hjemtland og Herjedalen. Israelerene har tatt til seg amerikanerens paranoide samfunnsoppfatning, og amerikanerene har lært jødenes eminente økonomiske sans. Så lenge pengene styrer vil det aldri bli fred.

    SvarSlett
  7. Martin,
    jeg tror du og jeg bør bruke energien vår på mer fornuftige diskusjonspartnere enn du finner her. Skjønner ikke en gang at du gidder å forsøke diskutere med noen som er så ufattelig hjernevaska.

    SvarSlett