onsdag, august 09, 2006

Komiske Jan Tore (Sanner) ute igjen

I Dagbladet i går kunne man lese at Jan Tore Sanner vil ha gründerkurs inn i sykepleierutdanningen. Dette er typisk Høyre, som alltid tror at løsning på alle problemer er "grunderskap" og bedriftsgrunnleggelser. Problemet i Helse Norge er ikke at det er for få slike private "helsebedrifter", men at det er for lite penger i kommunene, men dog bedre nå enn under den forrige regjeringen. Dette forslaget "kiler" seg inn i "toskete" forslag fra Høyre.

Dessuten må jo komiske Jan Tore sette seg inn i litt hvorfor folk studerer sykepleie; neppe for å starte egen bedrift, men for å få en fast og sikker jobb enten på et sykehjem eller på et sykehus. Av alle sykepleierstudenter, tror jeg antallet som tenker på å starte en slik bedrift Jan Tore Sanner tenker på kan telles på en hånd, og da er det bortkastete ressurser å i det hele tatt tenke høyt om dette.

5 kommentarer:

  1. Mulig du studerer til sykepleier, og kjenner din ev motivasjon for å gjøre det. Men jeg tør påstå at du her tar skammelig feil. Mange som starter dette studiet gjør det fordi de ønsker å gjøre en forskjell. Det å jobbe på et sykehjem gjør ikke store forskjellen så lenge rammene der er så fastlagte. Derimot kan de virkelig påvirke ved å f.eks. starte egne hjemmehjelpstjenester som våger å gå nye veier!

    Mange i dette landet tenker faktisk mye lenger enn kun en trygg jobb.

    SvarSlett
  2. Du tar fullstendig feil, jeg hverken studerer eller har studerte noe helsefag. Du tar også feil med å si at mange begynner på sykepleie for å starte for seg selv. Da tar de heller NHH eller BI. Det ligger i studiets natur at det er et studiet som sikter seg inn mot offentlig sektor. Men det finne jo sikkert noen som tenker slik du skisserer, men å si at det er "mange" er en sterk overdrivelse.

    SvarSlett
  3. Jeg sa ikke at jeg trodde du studerte helsefag, men forsøkte å være spydig og si at det var mulig du gjorde det, i og med at du kunne uttale deg så skråsikkert. Jeg sier ikke at mange begynner på sykepleien for å starte for seg selv, men at de gjør det for å kunne uttrette noe i motsetning til din tro om at de gjør det for å få en sikker jobb. Les det jeg skriver og reflekter over hva som var tema i første omgang, fremfor å slenge ut at jeg tar feil.

    SvarSlett
  4. Temaet var Høyres evige tro på at det starte egne bedrifter er veien til lykke også for sykepleierstudenter, noe som må betraktes som total skrivebom.

    SvarSlett
  5. Jeg synes derimot at det er et flott blinkskudd, og du har ikke sagt noe som kan få meg til å mene noe annet.

    SvarSlett