lørdag, juli 14, 2007

Bygg Metro (T-bane), ikke Bybane!

Lisbeth Iversen vil ha bybane til alle bydeler, noe som ønskes velkommen av undertegnede. Problemet er at slik bybanen er planlagt mot Loddefjord, Åsane og Fyllingsdalen vil det rett og slett gå for seint, særlig mot Åsane og Loddefjord. Det vil gå for seint simpelthen fordi bussforbindelsen og trafikkflyten i dag er så god i disse bydelene, særlig Loddefjord, at en bybane vil være et tilbakesteg. Dette forsterkes ved at ”bybanen” til Loddefjord er planlagt via Fyllingsdalen, og vil da bruke 45 minutter til sentrum, mot ca. 8 minutter i dag hvis tar bussen. Det sier seg selv at mot Loddefjord og Åsane må det brukes ”sterkere lut” for å få folk over på skinnegående kollektivtransport. Løsningen er å legge de videre byggetrinnene for en ”bybane” i tunnel og satse på et metrosystem, samt legge traseén om Laksevåg i tillegg, og ikke bare til Fyllingsdalen og videre til Loddefjord. Et metrosystem vil være gunstigere av flere grunner. For det første vil kjøretiden gå raskere. For det andre vil man slippe de ekspropriasjonsutgiftene. For det tredje vil man slippe de evige høringene som trekker ”bybaneprosjektet” ut i tid, og fordyrer det hele kanskje med flere milliarder, kanskje nærmere fire-fem milliarder. For det fjerde bor folk atskillig mer spredt mot Loddefjord og Åsane, enn i i Fana og Årstad bydeler, slik at det er gunstigere med hensyn til å holde høyere fart i de førstnevnte. For det femte. Anleggskostnadene vil bli kun rundt 15 % høyere enn for bybane, men driftskostnadene vil bli lavere fordi farten øker, mindre ulykker, høyere kapasitet og mindre vedlikehold, og ikke minst lengre levetid. For det sjette. Ved at det drar ut i tid som Bybaneløsning vil kreve, får vi kanskje en ny regjering før banen er ferdig, som er mindre positiv til bybane i 2009 og som kanskje umuliggjør bygging av noe som helst.




Skal vi få en billigst mulig og mest mulig effektiv ”bybane/metro” kan det ikke bygges fort nok, la oss få en lignende maskin som gravde ut Fløyfjellstunnelen; en såkalt ”Madam Felle” og la den gå praktisk talt ”amok” i ”undergrunnen” noen års tid, da vil vi før valget i 2009 har en ferdig utbygd bybane mot Flesland og en metro til Åsane og Loddefjord via Laksevåg og Fyllingsdalen.

Derfor må de partiene som helhjertet er positive til skinnegående kollektivtransportløsninger for Bergen danne Byråd i Bergen etter valget og et slikt alternativ som jeg skisserer må vurderes, slik at vi raskest mulig kan slippe å ”humpe” rundt på bussene i Bergen. Jeg begynner å bli utoldmodig, vi har diskutert dette altfor lenge, på grensen til det patetiske. Nå må det handles fort!.
Mathias Reither

(Dette innlegget sto i BA den 11. juli - teksten i kursiv ble tatt vekk av BA).

Filmen du ser over illustrer at kanskje bybane er en dårlig ide, når alternativet kan være å bygge en Metro eller T-bane i Bergen. Dette illustrer filmen fra Metroen i Barcelona ganske godt, det er noe helt annet enn den trikken man planlegger. Ikke dermed sagt at Bybanen er skritt i rikgtig retning, men litt for slapt etter mine begreper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar