mandag, juni 11, 2007

Nei til forbud mot hijab i det offentlige rom


Tidligere var jeg tilbøyelig å støtte et ”forbud mot hijab i det offentlige rom”, men det var før jeg visste bedre. Grunnen for dette skifte i standpunkt kom selfølgelig etter å ha reist til Iran og diskutert det med iranske kvinner hva de syntes om hijab. De fleste unge kvinner i Iran kan ikke fordra hijab eller skulle ønske de slapp, og ser på det mer som et symbol enn som tvang. I den grad det er tvang, så er det ikke bare myndighetene som tvinger, men også dem selv. Mange kvinner hiver på seg dette stoffstykket innendørs med en gang det kommer en mann på besøk som ikke er nærmeste familie, selv om det bor ingen menn huset som potensielt skulle tvinge dem til å dekke seg til. Men for de fleste iranske menn, har det liten betydning om deres ektefelle har det på eller ei innendørs. Allikevel dekker mange håret selv om de aldri ber eller er praktiserende muslimer i det hele tatt. Det er med andre ord mye mer kultur, enn tvang som noen vil ha det til. Dette gjelder også i Norge, og det sier de selv, de unge jentene som velger å bære ”hijab” i Norge. Dersom man mot formodning skulle ta feil på dette feltet så tror jeg integreringen vil ha langt dårligere kår med et forbud, enn uten et forbud uansett. Grunnen til det er at hvis det er en bror eller far som tvinger unge innvandrer kvinner i Norge til å bære hijab, vil den logiske konsekvensen av et forbud bli at da vil de tvinge dem til å ikke bevege seg utendørs, nettopp pga. forbudet, og da vil man få en dårligere integrering. Og da er man like langt. Derfor går jeg imot forbud mot ”hijab i det offentlige rom”. Hva Arbeiderpartiet mener om saken er jeg usikker på, men jeg tror nok de er enige med meg, da det er kun Frp med Siv Jensen som vil ha et forbud, noe som etter mine begreper er meget uklokt. Men rent borsett fra det blir mange kvinner vakrere med hijab, så vi burde ikke ha noen problemer med å akseptere hijab.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei

    Vil først og fremst takke og bukke for link, la nettopp merke til den :)

    Har også vært i tvil om hva jeg mente om forbud mot hijab, og kom til noe av det samme som du.

    Skrev litt om temaet i denne posten:
    Hei

    Vil først og fremst takke og bukke for link, la nettopp merke til den :)

    Har også vært i tvil om hva jeg mente om forbud mot hijab, og kom til noe av det samme som du.

    Skrev litt om temaet i denne posten
    http://eliseusa.blogspot.com/2007/06/sex-utenfor-ekteskap-er-greit-s-lenge.html

    (vet ikke hvordan jeg legger inn link her..)

    SvarSlett